Svar: Kostplan - 8 mdr.
22. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives bedst med 3 flasker dagligt og først i 10 måneders alderen vil det være passende at skære ned til 2 = 400ml mme, som sikrer barnets jernbehov til han er et år.
I 8-9 måneders alderen vil de fleste børn også begynde at kunne tygge og spiser mere mad i stykker og mere rigtig mad, familiemad og mit forslag til en plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 6.30: Havregrød, vand af kop.
Sover morgenlur
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt og frugtmos, vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf. Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Puttes til middagslur med en flaske her
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, lidt tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos, revne æbler, banan eller lignende. Frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 17.30: Familiemad, risretter, pastasretter, grøntsager, kød, fisk, sovs - det er alle børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, fiskefrikadeller, laks, rødspættefileter osv. Jo mere forskelligt, jo mere smag og variation, jo bedre er det. Der skal være moset mad og mad i stykker - det kan f.eks. være kartofler moset med sovs og frikadellen i stykker. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se, så har jeg lagt de tre flasker hos jer aften, sen aften og inden middagslur. Det vil som regel være flasken inden middagsluren der forsvinder næste gang og den trappes stille og roligt ud. Hvis du synes det fungerer bedre at give den om eftermiddagen, som du gør nu, så bibehold den der og trap så ud og erstat med mellemmåltid som beskrevet i stedet. Flasken kan meget fint på sigt erstattes af lidt surmælksprodukt i stedet :)
Han har brug for at få mme eller vælling til han er 12 måneder gammel.
At han lige nu vågner, sover uroligt osv. hører alderen og udviklingen til, han er jo i separationsfasen og sover derfor naturligt urolig og virker meget tryghedssøgende, har naturligt behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed :)
Håber du er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske