Svar: Kød og fisk til baby
22. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære mor til madglad søn
Det er en god idé at du giver din dreng kød eller fisk til frokost og om aftenen, så han så vidt muligt får det to gange dagligt.
I bør generelt spise fisk 2 gange om ugen om aftenen, eller en gang om ugen og næsten hver dag som pålæg og det er vigtigt at variere mellem de fede fisk som laks, sild og makrel og magre fisk som torsk, tun og rødspætte. Fisk er vigtigt at mange årsager, blandt andet skal barnet have Omega-3 fedtsyrer fordi de udvikler barnets nervesystem og hjerne, styrker synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).
Kød bør også indgå i maden dagligt og dette fordi kød har et højt indhold af protein, men også jern er vigtigt at få tilført ved netop at give barnet kød. F.eks. er lever eller leverpostej en god jernkilde. En del af jern i kød er det man kalder hæm-jern, der absorberes specielt godt. Desuden indeholder kød en faktor, der fremmer absorptionen af non-hæm jernet, både fra kødet og fra den øvrige kost. Kød er også en vigtig kilde til zink.
Kød dækker over alle slags kød: Kylling, kalkun, svin, kalv, okse, lam, and osv. ligesom også indmad som hjerter og lever er vigtigt.
I begyndelsen bruger man ca. en skefuld kød eller fisk i en portion grøntsagsmos, så det får lidt struktur og lidt bid, stille og roligt kan man så øge mængden, så barnet får lidt mere, netop i takt med at barnet også bliver bedre til at tygge. Kød og fisk introduceres tidligst ved 6 måneder og barnet bør være godt igang med kød og fisk ved 7 måneder :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, forsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske