Brev:
Fra to lure til én...
22. marts 2010
Alder:
13 mdr.
Fra to lure til én...
Kære Helen,
Tak for dine tidligere svar vedr. min datter. Dem har jeg haft stor glæde af!
Mit spørgsmål denne gang drejer sig om søvn.
Min datter på 13 mdr. har i lang tid sovet 3 gange om dagen, Da hun startede i vuggestue for et par mdr. siden blev den sidste lur mellem 17 og 18 dog hurtigt afskaffet, og hun har siden sovet to gange i løbet af dagen. Første gang omkring kl. 10 - her tog hun som regel 1½-2 timer og anden gang omkring kl. 14-15 (afhængigt af første lurs længde) hvor hun kunne sove omkring 1 time til 1½. Sengetid var kl. 20 og det er gået rigtig fint i lang tid, men ikke længere...
Hun blev fra den ene dag til den anden svær at lægge i seng om aftenen, og jeg kunne da også godt se, at den sidste lur lå lidt sent ifht. træthed til aften. Men hun var jo ikke klar til 2. lur tidligere. Jeg talte med vuggestuen omkring det, og vi blev enige om at forsøge os med, at hun kun skal sove én gang om dagen. Er det for tidligt for et barn på 13 mdr. kun at sove 1 lur?
Det gik rigtig godt første dag i vuggestuen, hvor hun let kunne hygge sig til 11.30 og tog så en lur på 3 timer - perfekt. Dagen efter blev hun syg, og var vågnet efter 1 time, blev så vugget i søvn og tog en lidt længere lur, men kom op fra luren med feber.
Her i weekenden har vi så forsøgt at aktivere hende indtil 11-11.30, hvilket er gået ganske smertefrit, men lørdag sov hun kun 1½ time og søndag to timer. Dvs. hun er vågen fra omkring kl. 13 til sengetid, som så er blevet kl. 19.30, da hun ellers godt kunne finde på at vågne meget tidligt om morgenen.
1½-2 timer er godt nok ikke en lang lur for en 1-årig. Hvad gør man så? For hun er som sagt let nok at holde til 11-11.30, men sover hun bare 1½ time er det ved at være temmelig sent, hvis 2. lur stadig skal passes ind. Skal hun vænnes til at sove sine to lure sammenhængende eller...?
Håber det giver en lille smule mening det hele.... Min bekymring er egentlig, at jeg synes 1½-2 timers søvn i løbet af dagen er meget lidt, og at det er lang tid for hende at være vågen fra ca. 13 til sengetid. Hvordan mon man løser det??
Håber du har et par gode idéer......
Mange hilsener
Mette