Svar: Fra to lure til én...
22. marts 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Mette
Det er altid svært, når børn når en alder, hvor de skal ændre rytme. Det er svært at gå fra 3 til 2 lure og det er svært at gå fra 2 til kun 1 lur ... Det gør det naturligvis ikke bedre, at din datter samtidig er eller har været syg med feber, sygdom kan ødelægge alle gode sovevaner.
De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder kunne nøjes med kun en lur dagligt. Det lyder derfor aldersmæssigt passende, at I forsøger med dette nu og det er jo også den fornemmelse de har i institutionen.
Gennemsnitligt vil barnet have behov for at sove ca. 13½ time i døgnet, det vil ofte være fordelt på 11 timers nattesøvn og 2½ timers middagslur, - nogle sover lidt mere og andre lidt mindre.
Middagsluren vil ofte ligge fint mellem kl. 12-14.30 hvorefter barnet holder sig vågen og aktiv indtil det bliver puttetid omkring kl. 20 om aftenen og barnet sover så til ca kl. 07 ... Det skulle give dig et nogenlunde indblik i hvad I kan forvente :)
Jeres datter lyder umiddelbart til at være frisk nok om formiddagen og lyder til at kunne holdes godt igang uden større problemer. Jeg tænker derfor at I måske skulle prøve at putte hende lidt senere til middagslur, fordi hun så også naturligt vågner lidt senere end nu og derved bedre vil kunne holde sig igang om eftermiddagen.
At hun et par dage sover mindre end hun måske har brug for gør ikke noget, det ændrer sig og hun vil naturligt begynde at føle større træthed om dagen, hvis I holder fast i hendes puttetidspunkt til natten og tidspunkt hun står op på om morgenen - selvom det er weekend og dejligt måske at kunne sove længere, så er det i denne periode fornuftigt at stå op som var det hverdag, netop for at få skabt en rytme inde i hende selv - det er jo hendes indre ur der skal påvirkes.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske