Svar: Ny døgnrytme til to
22. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære tvillingemor
De fleste børn vil i 8 måneders alderen have behov for 3 flasker i døgnet og jeg tænker at det hos jer, vil være rigtig godt, hvis de om eftermiddagen nu kan få et mellemmåltid i stedet for flaske.
Du fortæller at dine piger sover fra kl. 19 til 04 og det er helt fantastisk at de kan sove så meget med den alder de har. Du kan dog overveje om det ville være dejligt for dig, hvis du nu kunne slippe for flasken kl 04, fordi du f.eks. gav flaske sen aften inden du selv gik i seng. De kunne således få flaske aften, sen aften og inden middagslur og flasken om eftermiddagen forsvinder nu helt.
Hvis du synes det fungerer godt med flaskerne om natten som der er nu, så kan du naturligvis bibeholde dette, det er okay, det andet er bare et forslag :)
Mit forslag til en dagsplan vil derfor se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med pastaskruer osv. Men også stadig gerne grøntsagsmos med kød eller fisk, hjemmelavet eller mos fra glas, så det ikke kun er om aftenen at de får dette. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30-14 som nu
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, vand af kop. Surmælksproduktet erstatter her flasken
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere familiemad, risretter, pastaretter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry osv. Der skal være moset mad og mad i stykker samt lidt de kan sidde med i hånden selv. Maden tager udgangspunkt i jeres og skal smage af noget. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 18.30-19 som nu
Sen aften 23-24: Flaske som spises mere eller mindre i søvne, hvorefter de sover til næste morgen tidlig og starter dagen med grød. Alternativet er at du lader dem sove som nu og giver den flaske, når de selv efterspørger den tidlig morgen.
Når din datter ikke vil spise aftensmad, så må du sikre dig at hun får grøntsager, kød og fisk til frokost. Aftensmad kan gemmes og gives næste dag som frokost, på den måde får du det alligevel i hende, bare på et tidspunkt hvor hun har mere overskud til at spise. Du må prøve at mose maden, så det glider let ned som var det grød - evt. i en periode kombinere den hjemmelavede mad med mos fra glas, hvis du fornemmer at hun måske hellere vil spise det ... Du kan også give hende en godnatgrød inden sengetid, men da pigerne sover tæt på aftensmaden, fordi de går tidligt i seng, så er det svært at nå at adskille dette. Men det er helt okay, at give hende lidt ekstra om aftenen, så hun med sikkerhed ikke går sulten i seng.
Hvis du skønner at de ikke kommer op på 500ml mme dagligt, hvis du skærer ned til 3 flasker, så er du nødt til at bibeholde de fire. Men medtænk også at du kan og bør bruge mme i grøden om morgenen, så får de ekstra den vej igennem og at deres væskebehov også skal dækkes af en kop. Derfor vand til alle måltider.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske