Brev:
Urolig og sover dårligt
22. marts 2010
Alder:
1 mdr.
Urolig og sover dårligt
Hej Helen..
Nu har vi Luna på 2 ½ år og Sune på 5 uger. Jeg skriver til dig ang. Sune som ikke sover meget.
10 dage gammel fik han RS virus og vi blev indlagt på hospitalet i 7 dage… hvor han fik C-pap, og sonde… Jeg var dog meget stædig og holdt fast i at han skulle ammes hver gang han skulle have mad (hver 3 time) også selv om han ikke havde kræfter til mere end et par sug… så det var heldigvis ikke meget sonde han fik… han tager fint på. Vejede ved fødslen 3182 og vejede d. 11/3 3900g.
Da vi kom hjem.. gik der et par dage, så fik han en mave infektion.. og havde det dårligt et par dage… så ja han var 3 uger før han var helt rask og det altså kun de sidste 2 uger hvor vi rigtig har kunnet nyde ham. Vi er så småt begyndt at have en hverdag.. og begyndt at indarbejde nogle rutiner.
Sune sover fint om dagen men om aften og om natten har han meget svært ved at finde ro.
En døgn ser nogenlunde sådan ud:
ml. kl. 6-7 huset vågner… Luna vågner, far skal på arbejde… osv.
Luna får sin morgen mad, Sune bliver skiftet, ammet på det ene bryst.
Sune, er vågen, med rundt i huset på armen liggende på maven, ligger på maven på sofaen, mens der læses historie/leget med Luna… Luna ser morgen børne tv… Sune bliver underholdt, der findes tøj frem til alle tre…
Ca. 8-8.30 Sune bliver ammet igen. Enten fra det samme bryst som tidligere hvis han ikke rigtig gjorde sig færdig der…ellers det andet bryst. Ligger lidt i liften og kigger..og små brokker sig. Luna og jeg får tøj på. Sune får tøj på og lægges i barnvognen.
Luna aflevers i vuggestuen ml. 9-9.30. Sune falder i søvn…nogle gange er det nok med turen frem og tilbage til vuggestuen, andre gange må jeg gå lidt mere eller også små vågner han efterfølgende og jeg må ud og vugge en del gange..
ml. kl. 9-10.30 Sune falder i søvn
Mor forsøger også at sove….
Sune sover 3 til 4 timer.. jeg har dog indtil nu vækket ham efter 3-4 timer, men han er ikke til at vække og kunne snildt sover 1-2 timer mere. Skal jeg forsat vække ham eller ”må han gerne sove 4/5/6 timer i træk ?
ml. kl. 12- 13 vækkes. Ammes. Skiftes. Underholdes og ammes igen. Vågen 1 ½ - 2 timer.
ml. kl.14-15 Lægges igen i barnevognen. Luna hentes og Sune sover igen 3-4 timer… og indtil nu blevet vækket. Han kunne godt sove mere… skal jeg vække ham eller lade ham sove?
ml. kl. 17-18 vækkes. Ammes. Skiftes.
ml. kl. 18-20.30 Undeholdes. Ammes.
ml. 19.-20.30 Forsøges han igen at blive lagt til at sove. Men her er han meget urolig. Jeg kan ikke få ham til at falde til ro, så bliver han endnu mere urolig og søger efter mad hele tiden. Hans far tager ham med i soveværelset, går rundt med ham, hjælper ham med at holde sutten inde.(ikke særlig glad for narresutten) Vugger ham i armene… putter ham ind i dynen, lægger ham i liften og holder på ham, vugger ham lidt, holder på sutten… Han sover 10 min, 20 min, 1 time… måske 2 timer… men er meget urolig og græder og laver mange lyde… det lyder som om han rømmer sig, han fægter med arme og ben, laver bue med ryggen, hans mave rumler meget… dette forsætter til kl. 6-7 morgen.. hvor jeg ca. ammer hver time til hver anden time…natten igennem.
Jeg sover i et andet rum, for jeg kan ikke sove for alle hans lyde. Hans far kalder så på mig når jeg skal amme ham. Han falder sjældent i søvn ved mit bryst og hvis han gør, venter jeg de 20 til 30 min med at flytte ham til han er faldet i dyb søvn… så vågner han hurtigt efter det. Jeg bryder mig ikke om at sove med ham i sengen… tænker på vuggedød og min egen søvn som bliver meget påvirket af det.. da jeg ikke kan falde til ro med ham i sengen… han sover i liften på nat bordet ved siden af vores seng i soveværelset.
Men hvad skal vi gøre, han er så urolig om aften og natten… han vågner af den mindste lyd. Han bliver som skrevet lagt til brystet, når hans lyde bliver til mere vedvarende gråd… ca. hver time til hver anden. Han suger forskelligt de gange han bliver lagt til. I nat prøvede jeg at give ham ved begge bryster…..han faldt i søvn ved brystet og sov ca en time, så begyndte han virkelig at brumme og rømme sig og være urolig, gylpede et par gange… alt sammen halvt sovende…
Vores aftner og natte er hårde, da det kun er ca 1 times søvn adgangen vi får…. Så Helen .. råd er mere end velkommen her.
Hilsen en søvnig Mor og (Far)
Line