Svar: Urolig og sover dårligt
22. marts 2010
Alder:
1 mdr.
Kære Line
Tillykke med jeres lillebror, det lyder som om at I har haft en lidt hård start, men trods alt som om det går en lille smule bedre nu :)
Jeg synes bestemt at du skal vække Sune og holde ham godt til brystet om dagen. Det er meget vigtigt at han om dagen spiser godt og effektivt og får fyldt sig godt op, så kan han sove et længere stræk om natten. Det er generelt godt at holde fast i en rytme, hvor han om dagen er vågen og aktiv, det er der tingene sker, om natten er der ro på, her sover han længere, der skal ikke tændes for meget lys osv. om natten er vi stille.
Du skal være opmærksom på at han godt kan have behov for at øge din mælkemængde lidt, fordi hele jeres start har været som den har været og fordi han nu har en alder, hvor han rent fysisk måske er ved at være så stor, at produktionen skal sættes lidt op.
Det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden og det betyder at det giver mere mælk at amme hver anden time i stedet for hver fjerde time. Samtidig er det sådan at børn naturligt dier meget hele aftenen, fordi mælken der er mere koncentreret og ved at die hyppigt får de fyldt sig lidt ekstra op og kan derfor sove mere sammenhængende om natten. Det er også sådan at amningerne om natten øger mælkeproduktionen fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. At din dreng dier eller gerne vil die hele aftenen er således normalt for hans alder, men at han søger ekstra hele natten, kan godt være fordi hans behov skal dækkes mere om dagen.
Du skriver at han sjældent falder i søvn ved brystet om dagen og jeg vil faktisk anbefale dig at du prøver at finde en rytme, hvor du ammer ham inden han skal sove og derefter putter ham. For at øge mælkemængden lidt, så synes jeg du skal starte med at amme ham når han vågner fra en lur. Det vil sige amme ham fra det ene bryst og lade ham spise rigtig godt og effektivt der. Herefter bøvser han, I pludrer lidt, han skal skiftes osv. og inden han så skal sove, så ammer du ham fra modsatte bryst og putter ham derefter til lur i lift eller barnevogn.
På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og han får en rytme, hvor han begynder at sove fast i løbet af dagen. Når han vågner fra sin lur, så starter du med at give ham mælk fra det bryst, hvor han stoppede sidst så han kommer godt i bund der, bøvser, pludrer, skifter ham og tilbyder så modsatte bryst inden han skal sove igen.
De fleste børn i din drengs alder vil have det godt med at sove ca. 6-7 timer i løbet af dagen, ofte fordelt over 3 lure og en nattesøvn på 8½-10 timer - det vil sige samlet mellem 15-16 timer i døgnet. Da din dreng sagtens kan sove 3-4 timer i løbet af dagen, så får han meget hurtigt sin dagssøvn dækket og måske kan han nøjes med kun to lure, som det er lige nu. Men ofte vil det være sådan at han har brug for 3 lure, for netop ikke at blive for overtræt og dermed ked af det om aftenen.
Prøv om du kan medtænke disse gennemsnitlige tal i jeres hverdag, så du på den ene side får givet Sune den mængde søvn han naturligt har brug for, men også får givet man mælk nok og samtidig får skabt en rytme, hvor han ikke bliver så ked af det om aftenen ...
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske