Svar: Mad og sove - 9 mdr.
22. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Sophie
Tak for dine dejlige ord til mig :)
Hvor er det godt at høre at jetlag hos jer fik vendt rytmen og det er super fint at du nu er begyndt at arbejde lidt, så dagene naturligt ikke starter for sent. Det er meget fint at holde fast i at morgenen starter til 'normal' tid og holde fast i den rytme, som I nu alle trives med :)
Det er super godt, hvis lillepigen er ved at være parat til mad i stykker, det skal hun have mere af nu også selvom skemaden stadig er nødvendigt, for at hun får sit energibehov dækket.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ostestænger, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur, sover ofte korvarigt, måske kun 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf. Rester fra aftensmaden som stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer. ½ hårdkogt æg, lidt rejer til at øve pincetgreb osv. Vand af kop. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos (hjemmelavet eller fra glas), hvis hun ikke spiser særlig meget af det andet.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her et par timer.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, banan eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Spiser det samme som I andre, almindelige børnevenlige retter, det kan være pasta med kødsovs, lasagne, risotto, boller i karry, laks med pesto, rødspætter med tomat og parmesan, frikadeller (kød eller fiskedeller), fiskefilet osv. Maden er jeres mad, men naturligvis serveret så hun kan spise det, der skal være mos og mad i stykker - f.eks. kan frikadellen gives i stykker og kartoflerne moses med sovs. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, hvis hun er træt og ikke har spist så meget.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig.
De fleste børn vil i 9 måneders alderen have behov for 3 flasker dagligt og som det fremgår af planen har jeg lagt disse inden middagslur, aften og sen aften. Nogle børn drikker også flaske aften, sen aften og tidlig morgen og det er også helt fint.
Det er normalt flaskerne om dagen der forsvinder først, så i 10 måneders alderen vil det være fint at trappe flasken inden middagsluren ud, så hun lære at sove helt uden flaske om dagen. De to flasker aften og sen aften eller måske aften og meget tidlig morgen (hvis hun selv vågner og hellere vil have den der) kan så bibeholdes mellem 10-12 måneder og sikre hende de 400ml der er nødvendige for at hun får jern nok.
Jeg håber ovenstående plan hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske