Brev:
Soverutiner - 3 mdr.
22. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Soverutiner - 3 mdr.
Kære Helen!
Min dejlige dreng på 3 og en halv måned er begyndt at få lidt faste rutiner nu, og jeg vil gerne hjælpe ham lidt mere på vej. Han har selv fået lov til at bestemme hvornår han er så træt at han har brug for ro, og det har derfor blevet sådan, at han går til ro om natten mellem 19.30 og 20.00 efter bad og amning.
Hans formiddags lur er også rimelig fast kl 09.30-10.00 (måske en time tidligere hvis han er vågnet tidlig pga maveproblemer), evt. med en lille powernap kl 8.30 i forbindelse med amning. Han sover da til ca kl 12-13.
Men eftermiddagen og aftenen er meget varierende. Her er han nogen gange vågen kun en time før han vil sove lidt igen, andre gange tre. Nogen gange lykkes jeg kun i at få ham til at sove en halv time af gangen, andre gange sover han i tre. Han er definitivt i bedst humør, hvis han får sovet et par timer, istedet for at "klat-sove". Men oftest er han meget afhængig af os i eftermiddags óg aftentimerne, så vi ikke engang kan lægge ham fra os for at få noget at spise sammen.
Den bedste måde jeg til nu har fundet for at give ham noget ro, er at putte i sengen sammen med ham ved 15-15.30 tiden. Vi elsker det begge to, og han stråler som en sol når han ser hvad vi skal. Men desværre findes der også eftermiddage hvor jeg er nødt til at skulle have lavet noget praktisk også, og ikke har mulighed for at putte med ham selvom det er det jeg helst vil.
Hvordan ser en typisk eftermiddag/aften ud for børn på hans alder, og hvordan kan jeg hjælpe ham med at få en god rutine også her?
Kærlig hilsen Guro