Svar: Soverutiner - 3 mdr.
22. marts 2010
Alder:
3 mdr.
Kære Guro
Velkommen til og tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt at høre, at du fornemmer behovet for at I lægger jer sammen om eftermiddagen. Det er så super fint, netop at gøre det med den alder din dreng har - det er ikke en dårlig vane, tværtimod og jeg vil derfor anbefale dig at gøre det så meget som muligt.
De dage, hvor du er nødt til at lave noget praktisk netop om eftermiddagen, kan du stadig lægge dig med ham og amme ham i søvn og når han så sover, så kan du trække dig væk fra ham og gøre det du nu skal gøre. Du skal her naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille på gulvet og derfor må jeres seng stilles op af væggen og du må rulle en stor dyne, lægge ammepuden eller lignende omkring ham, så han ikke kan trille ned af sengen.
Når børn er 3-4 måneder gammel, sker der ofte en ændring i deres søvnmønster. Barnet begynder ofte at sove mere kortvarigt og nogle dage powernapper barnet og tager mange små lure. Det er normalt, det hører alderen og udviklingen til. På samme måde vil børn i denne alder ofte også sove deres sidste lur så sent på dagen / tidligt på aftenen, at de får en længere vågenperiode om aftenen og måske først går til ro for natten når klokken er 22. Mange forældre bliver urolige over dette, fordi man regner med at børn skal sove senest kl. 20, men sådan er det altså ikke i denne alder og der er tale om en fase, det ændre sig stille og roligt igen.
Det er rigtig godt at du nu forsøger at arbejde på en rutine, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det er en god idé at putte ham med et bestemt ritual, hvor han får mælk, kærtegnes, får sut/sutteklud, lulles til ro med små beroligende ord som "sshh-sshh" eller lignende. Jo mere genkendelighed, jo mere tryg og rolig vil han være og det vil hjælpe jer på sigt, også i forhold til at kunne falde i søvn uden at ligge i mors favn :)
Han har en alder nu, hvor han gerne vil følge med i alt hvad der sker omkring ham og derfor naturligt ikke vil sove, for det betyder jo at gå glip af noget. Netop derfor er det super godt, at du om eftermiddagen lægger dig med ham. At ligge i soveværelset, nedrullede gardiner, dæmpet belysning, tæt med mor er lige præcis det han har brug for, for at kunne lukke af for verden og overgive sig til søvnen - og som jeg startede med at skrive, hvor er det fint at du kan se det! :)
En dag vil normalt se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra lille morgenamning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til 3. lur
Aften: Ammes og puttes til natten, ligger ofte hyppigt ved brystet om aftenen og vil helst være på arm, er ofte vågen og sover sent
Sen aften: Ammes og sover videre
Nat: Ammes ofte x 1
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske