Brev:
Ørebarns nattesøvn m.m.
22. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Ørebarns nattesøvn m.m.
Kære Helen.
En lille forhistorie, for at forstå hvor vi er nu.
Lidt om øreproblemerne/søvn:
Vores søn blev født maj sidste år. Pga anbefalinger blev han ammet ofte (Ca hver anden time)
Da han er 3,5 måned er vi på Cypern og får ham tilset af en læge, fordi han tager sig til ørerne. Han fortæller han har meget ørevoks og min. et rødt øre.
Vi kommer hjem og følger op hos en ørelæge som siger at det ørevoks der er, er sundt (vagtlægen mente vi skulle til ørelæge og få fjernet ørevoks.)
Når jeg læser tilbage i Barnets bog, kan jeg konstatere, at da han er 4 måneder begynder han at vågne og få mad hver 1-2 time natten igennem. Vi tror det er sult og overgår gradvist til flaske og amning bliver henad vejen helt afvist. Men det hjælper ikke særligt med flaskerne. Han tager 100-150 ml. pr gang.
Jeg kontakter i en periode jævnligt vores sundhedsplejerske da jeg synes han er meget træt og ikke virker glad.
Desværre finder jeg først ud af ved nytåret at natteroderi kan skyldes ørerproblemer. (Jeg troede de skulle græde, når de kom ned og ligge, hvilket han ikke gjorde.)
I januar konstateres vand i ørerne og efter 2-3 ugers kontrol aftales dræn.
Han fik lagt dræn d.16-2 og vi fik besked om at ørerne var meget, meget dårlige. Vi får øredråber med hjem.
Efter to uger tilses han af egen læge og får pencillin for ml. ørebetændelse.
Efter en uges behandling er der stadig betændelse og han får stærkere antibiotika. Behandlingen varer 9 dage.
2 dage efter endt behandling kommer der igen betændelse ud af ørerne og vi fik ørerdråber af vagtlægen (med antibiotika).
Alt i alt har nætterne dermed været rod fra 4-10 måneder! De fleste af månederne i vores seng, men han ligger nu i egen seng til typisk 3-4 tiden, hvorefter jeg ligger rigtig dårligt og giver sut ofte.
Han har i perioder haft vågne timer midt på natten.. (efter drænet er lagt)
Mad:
Under hele forløbet har mad om dagen været rod. Han har kun spist havregrød med masser af frugtmos. Nægtet noget andet mad. Jeg har aldrig fået ham til at spise noget med grøntsager, kartoffelmos el.lign. Købe grød -så tog han kun et par skefulde.
Nu har han de sidste 14 dage fået smag for at spise meget andet - og gerne min mad:-) Dog stadig ikke grøntsager. -de tilbydes selvfølgelig alligevel. Jeg kan se af dine svar til andre at jeg skal have mere struktur på hans mad. Jeg har fx. ingen fornemmelse af, hvor meget han skal spise for at blive mæt, når det er i stedet for flaske. Så fylder gerne op med den baby-youghurt han elsker (Det fandt jeg, som det enste han ville have ud over havregrøden tilsidst)
Det skal siges at vores børn får lov selv at have fingre i maden, da vi tror på det fremmer lysten... Men vi mader naturligvis ved siden af.
"Rytme nu", med udgangspunkt i det sidste døgn da dagene/mad/tider/lure variere:
op ca. 5.30 (uhyggeligt tidligt synes vi)
ca. 7 - en smule mad (lidt grød eller youghurt)
ca.8-9: 40 minutters lur i vores seng
ca. 9: morgengrød
ca. 10-11: lur (1,5-2 timer) i barnevogn
ca. 12-13: bondebrød med tun/ smøreost/ marmelade uden sukker. Som noget nyt i dag også en kvart kiwi+appelsin:-)
ca. 14: lur i barnevogn (ofte lidt for lidt, men er ikke til at få til at falde i søvn igen) ca. 1 time.
ca. 16: youghurt
ca. 17.30: grød (Vi forsøger, at få ham til at spise alm. mad her)
Ca. 18.30-19: putning med 200 ml. MME
2 flasker a 200 ml. på forskelligt tidspunkter
ca. 5.30 morgenflaske 200 ml.
Derudover kan han vågne og skal have sut, skiftes hver nat, nogle gange når han at tisse igennem.
Jeg har talt og vi er i snit hos ham hver 1,5 time de dårlige nætter. De gode kan han tage et par træk på 3 timer, (ikke lige efter hinanden) -3 timer er lang tid!!
Trivsel nu:
Om dagen upåklagelig - han er endelig "en normal dreng" kan jeg mærke. Nogle dage med ondt for tænder, De fleste en glad, glad dreng. (Der har været lang vej hertil :-( )
Spørgsmål til dig:
- Forslag til dags-program, tider og mad. Herunder hvor meget flaske han maks må få pr. nat
- Skal vi evt. supplere dagskost med flaske, indtil han kan spise sig mæt i alm. mad?
- Forslag til hvordan vi håndtere nætterne, så han sover og jeg ikke er vågen fra 3-4 tiden.
- Kan vi forvente at han kommer til at sove længere?
Jeg kan regne ud vi skal af med nogle natteflasker
- Skal vi tage kold-tyrker med det samme, eller vente til dags-rytmen/maden er bedre?
Jeg starter på arbejde 9. april og kan slet ikke overskue det med alt det natteroderi.
Vi har ikke fået vuggestue, hvorfor han skal passes af mormor min. til første juli.
Beklager den lange mail - føler du skulle have forhistorien -og beklager at der indgår lidt ekstra emner, men for mig hænger det hele sammen og påvirker hinanden.
På forhånd tak for det svar jeg ser frem til:-)
Venligst fra
Makke