Svar: Dagligt søvnbehov
23. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Susanne
Når jeg angiver tid for hvor meget børn sover, så er det altid gennemsnitlige tal og det betyder at nogle børn sover mere og andre børn sover mindre.
Dertil kommer at børn naturligt i perioder, vil sove mere eller mindre end de gør i andre perioder og det er meget normalt at børn på 9 måneder ikke sover så meget som de måske egentlig burde. Det handler om at din dreng lige nu er på 'opdagelsesrejse' og simpelthen ikke har tid til at sove. Han vil bruge sig selv motorisk, krybe, kravle, rejse sig, sætte sig osv. han har en enormt stor uro i kroppen og det er svært at finde fysisk ro og slappe af - og det er nødvendigt for at kunne sove godt :)
Han oplever også mere end tidligere, han lægger mærke til flere og flere detaljer, han øver sig i at være adskilt fra dig, skal finde ud af at du ikke forlader ham, selvom du går ud på den anden side af vægen. Hans selvstændighed spirer, han vil pludselig ikke ligge på puslebordet og have ble på og når du giver ham skemad, så drejer han hovedet og kniber munden sammen, fordi han nu vil spise selv.
Alt samme med til at give mental uro, alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også uroligt når han sover og vågner derfor også let - også selvom han egentlig ikke er helt udsovet :)
Når jeg ser din plan for dagen, så er der i forhold til hans søvn altså ikke noget bekymrende. Du putter ham til to lure dagligt, det er helt normalt med en formiddagslur på 45 minutter og ja - det kunne være dejligt, hvis han ville sove en middagslur på 1½ time. Men du må tro på at hvis han vågner og ikke vil sove mere, ja så har han lige nu ikke brug for det og det er okay. Du må stole på at han sover, når han har brug for det og vågner, når han ikke har brug for at sove mere.
Hvis du synes han har mange dage i stræk hvor han sover for lidt, kan du med fordel kører ham en tur, når han skal sove middagslur for på den måde at holde ham sovende. Det kan være udmærket at gøre dette, så han i hvert fald en dag, får sovet lidt mere. Start her med at lade ham sidde op i barnevognen, kigge på verden, blive fyldt med indtryk og læg ham så ned, når han tydeligt er parat til at sove og lad ham så sove det han vil og kan netop fordi I er ude at gå :)
Med hensyn til at få ham tidligere i seng, så handler det om at han lige nu sover middagslur meget sent. Hvis du vil have ham til at sove til natten kl. 20, så skal han sove middagslur mellem 13.30-15 og ikke først kl. 15.30 ...
Mit forslag til en dagsplan vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur mellem 10-10.45.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 13.30, må her meget gerne sove 1½ time, evt. kører ham en tur i barnevognen, for at få ham til at sove længere og få rytmen ind i kroppen på ham.
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, en portion tykmælk med drys, revne æbler, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, pasta, ris, kød, fisk, grøntsager, sovs - der er mad i stykker og moset mad og han skal spise det samme som I andre, naturligvis i en konsistens som passer til ham. Pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, laks osv. er gode retter til børn i denne alder. Vand af kop
Suppleres evt. med en godnatgrød, hvis han ikke har spist så meget
Puttes til natten med en flaske kl. ca 20
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper jer lidt videre på vej og giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske