Svar: Dagsplan og formiddagsmåltid
23. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Kære NM
Det er helt okay at springe formiddagsmåltidet over, hvis han nogle dage er for træt. Et formiddagsmåltid vil i 8-9 måneders alderen normalt bestå af en ½ bolle i bidder med smør, ost og så lidt frisk frugt. Dette kan han også få om eftermiddagen.
De dage, hvor han virker til at kunne spise et formiddagsmåltid skal du naturligvis give ham det :)
En plan til et barn på 8-9 måneder, som kræver mere "bid", ser normalt således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Formiddagslur ca 9.30
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf. Suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller fra glas), vand af kop.
Evt. ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost - smøreost eller ost i stænger, frisk frugt i hånden, evt. lidt tykmælk eller lignende med revne æbler (først fra 9 måneders alderen bør komælk udgøre en større del af barnets indtag). Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter som boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, risotto, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefileter osv. Helt almindelig mad. Noget i stykker og noget er moset, f.eks. moses kartofler med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød for at sikre at han er mæt nok til natten.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad I nu skal arbejde hen imod - rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske