Brev:
Grøntsagsmos - 8 mdr.
23. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Grøntsagsmos - 8 mdr.
Hej Helen!
En af vores store udfordringer herhjemme lige for tiden er at lære lillemanden at spise grøntsagsmos.
Da han var omkring 6 måneder startede vi med skemad, -grød og kartoffelmos. Grøden fik han hurtigt smag for, og han spiser i dag diverse forskellige slags grød med velbehag.
Kartoffel/grøntsagsmosen er så (stadig) vores udfordring... I starten lavede jeg mosen med størstedelen af grøntsagerne værende kartofler. Han fik nærmest brækfornemmelser, og jeg er derfor begyndt at holde lidt igen med at bruge kartofler. Nu får han forskellige blendede grøntsager i stedet, -også færdiglavet fra glas. Giver jeg ham et måltid udelukkende bestående af grøntsagsmos og kød (og selvfølgelig også gnavemad, som han elsker) spiser han meget begrænset, måske 10 skefulde. Det er som om, det ikke interesserer ham/smager ham.
Jeg kan tydelig mærke på ham efterfølgende, at han så slet ikke er mæt, -og det hævner sig også tydeligt om natten:-( Jeg har derfor en overgang blandet babymad fra glas i hans grød, eller most grøntsager med gaffel i hans grød. Det accepterer han, hvis det ikke fylder for meget i grøden (ca1/3). Nogle gange har jeg blandet det sammen, andre gange bare givet det samtidig. Det resulterer i, at han lige for tiden får grød fire gange om dagen. Om morgenen får han havregrød med frugt, til middag grød med grøntsagsmos og kød, eftermiddag typisk fuldkornsgrød med frugt, til aftensmad grød tilsat familiemad og/eller babymad fra glas.
Jeg prøver at trappe grøden ned, så den fylder mindre og mindre, men synes efterhånden, han er for stor til at få grød til aftensmad... Ind i mellem prøver jeg fortsat at give ham måltider bestående af ren grøntsagsmos med kød, -men uden succes.
Jeg vil nødigt have et kræsent barn... Jeg kan jo ikke lade være med at sammenligne med vores to "store" unger, -de spiste jo helt anerledes, da de var i denne alder... Gode råd savnes...
Med venlig hilsen
LM