Svar: Grøntsagsmos - 8 mdr.
23. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære LM
Jeg er fuldstændig enig med dig i at grøden fylder for meget og at det er vigtigt at du får givet din dreng flere grøntsager, kød og fisk.
Med den alder han har nu, er det super vigtigt at det han får tager udgangspunkt i jeres mad og du skal ikke være bange for at maden er for krydret osv. Han må meget gerne få mad der smager af noget og han skal væk fra babymaden :)
Giv ham almindelige børnevenlige retter om aftenen, pasta med kødsovs, lasagne, laks, fiskefrikadeller, fiskefilet, sovs af alle mulige slags. I det hele taget er sovs rigtig godt til at give smag og er også en måde at tilføre ham ekstra fedtstof på, så sovs på grøntsagerne er en rigtig god idé.
Det kan både være en pastasovs bestående af hakket kød, løg, hvidløg, tomat, timian og oregano, det kan også bare være en smørsovs, som du hælder over hans grøntsager i stedet for at komme en tsk fedtstof ned i mosen :)
Det er ganske udmærket at du prøver at give ham andet end kartofler, for nogle børn får, som du skriver, simpelthen brækfornemmelse af kartoffelmos. Prøv med alle andre grøntsager og giv ham også ris og pasta i stedet for kartoffel. Og så giv ham i stedet en kartoffelbåd i hånden, eller lav bagt kartoffel med hvidløgssmør eller lidt dressing - det vil måske også glide ned.
Jo mere smag og variation jo bedre er det med den alder han har nu og tag udgangspunkt i at han naturligvis kan spise det samme som de andre børn :)
Hvis I en dag får noget som ikke er specielt babyvenligt, så giv ham grøntsagsmos fra glas i stedet. det er helt fint at bruge en af disse middagsretter, det er bedre end at give ham grød :)
Grød er godt morgen og som godnatgrød inden sengetid, hvis han ikke har spist noget særligt til aften. Men til frokost og om aftenen bør han få brød, kød, fisk og grøntsager. Om eftermiddagen en bolle, et surmælksprodukt og lidt frugt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske