Brev:
Skabe ny søvnrytme?
23. marts 2010
Alder:
7 mdr.
Skabe ny søvnrytme?
Hej Helen!
Så er jeg blevet mor for anden gang og tænkte du sikkert kunne komme med et godt råd igen.
For at gøre en rigtig lang historie meget kort så har min lille Kaare på nu 7 mdr ikke haft en nem start! Ukompliceret fødsel og indtil han var 14 dage gik alt godt. MEN så har han skreget og grædt meget, specielt under amningen og lige efter.
Vi var kort visit på sygehuset hvor konklusionen var for kraftig sug og for meget mælk på engang og snert af kolik. Jeg kæmpede med amningen og intet var nemt med mit barn nr 2.
Men efter 3 mdr blev han mere rolig og nemmere at amme- ja jeg opgav ikke ammekampen !!! Han startede på grød da han var 4 mdr og har elsket sin skemad fra dag 1. Min sundhedsplejeske synes dog, at han ikke tog nok på så han fik MME til måltiderne af kop ved siden af amning og grød.
Han får grød/ grønsagsmos/ most kød/ lidt rugbrød 4 gange om dagen og MME i kop til måltider. Han får kun bryst morgen og aften, jeg kan simpelthen ikke få mere i ham og idet han drikker fint af kop kan han ikke mangle mælk vil jeg da mene.
Mit store problem er Kaares søvnrytme.Han er et meget livligt barn og lige begyndt at krybe.
Da han begyndte at vende sig fra ryg til mave for snart lang tid siden sov han meget uroligt men det ikke probelmet længere.
Hans dagrytme :
kl 5.00 / 5.30 vågner ammes
senest kl 7 1. lur sover 45 min
ca kl 8.00 Havregrød med frugtmos + MME i kop
ca kl 9.30 2. lur sover 45 min til 1,5 time max
ca kl 11.00 frokost grød, grønsagsmos, lidt kød eller rugbrød MME i kop spiser altid STOR portion.
ca kl 12.00 3. lur sover ca 1 time
ca kl 14.00 eftermiddagsmad grød med frugt MME i kop, spiser sjældent ret meget.
ca kl 15.00 4. lur sover ca 1 time
kl 17.00 aftensmad, kartofler most, kød/fisk, grønsagsmos + sovs MME i kop
kl 18.30/ 19.00 senst Ammes og falder i søvn uden problemer
sover så til kl 4 mindst men kan med meget besvær fås til at sove videre - Jeg ammer ham IKKE om natten!!!
Mit problem er at jeg bruger meget krudt på at trække den først ammning til kl 5.30. Ind imellem vågner han hver time fra kl 3.oo men kan hjælpes til at sove videre. Jeg har forsøgt at give ham masser af vand om dagen, hvis det er fordi han er tørstig, han er dog en bestemt lille gut og tar hverken skemad eller kop hvis han ikke selv vil !!
Flaske i løbet ad dagen er også helt udlukket og ammes vil han slet ikke.
Han er sjældent vågen mere end 1,5 - 2 timer i træk om dagen og sover jo heller ikke ret lang tid ad gangen. Jeg har forsøgt både at trække hans vågne perioder eller hans lure - forgæves !!!
Så jeg håber, at du kan komme med at råd om hvordan jeg kan få ham til gå fra ultra A menneske til at vågne på et mere menneskeligt tidspunkt. Skal hans måltider ændres? Eller er det bare sådan det er?
Forresten sover Kaare på eget værelse og blev faktisk flyttet tidligt, fordi han vågnede meget nemt om natten. Han har mørklægningsgardiner og en lille lampe tændt.
Jeg ved godt,at jeg er priviligeret med at have et barn, der sover mange timer sammenlagt søvn om natten. Men puha det er de der tidlige morgentimer der er hårde for os.
Mange tak for en god brevkasse
Mange hilsner og ser frem til at læse dit svar
Bettina