Svar: Øllebrød hvornår?
23. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Øllebrød, havregrød og flerkornsgrød bør ikke gives før barnet er ca. 6 måneder gammelt på grund af glutenindholdet. Derimod vil det være rigtig godt, hvis du varierer mellem risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoagrød og varierer yderligere ved at bruge forskellige frugt og bærmos som topping.
Prøv f.eks. at lave min quinoagrød med æble- og papajapure, den smager rigtig godt! Se i babykøkkenet, hvordan du gør :)
Nu hvor din datter er kommet godt igang med grøden vil det også være rigtig godt at du introducerer grøntsagsmos. Det vil være meget passende at hun får skemad 2 gange dagligt og får grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Du skriver at hun får grøden om morgenen .. hvis du synes dette passer bedre end midt på dagen er det naturligvis helt okay, men normalt kommer grøden om morgenen først til når hun begynder at spise 3 gange dagligt.
Mit forslag til en dagsplan til et 5 måneders barn ser således ud (jeg skriver flaske, fordi det lyder som om at du giver flaske):
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover ofte dagens 3. lur som er en kort powernap
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, hvor udgangspunktet er de grøntsager I spiser til aften, det kan være gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli eller lignende milde grøntsager du starter med. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske og begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Nogle børn er dog 6 måneder inden de kan klare dette. Det kan også være at hun får flaske kl. 20, 01 og igen 06 og en sådan rytme er også helt okay :)
Hvis hun har problemer med maven kan du godt give hende lidt frugtmos som mellemmåltid, men det er umiddelbart en god idé at du prøver at give hende grød og grøntsagsmos som en fast del af dagen. Når hun bliver 6 måneder vil det være fint med skemad 3 gange dagligt og små mellemmåltider af frugt :)
Jeg håber ovenstående tanker og plan for dagen hjælper dig videre på vej - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske