Svar: Start på flaske
23. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Det er meget fint at du gerne vil igang med at give flaske om aftenen inden sengetid, så din datter begynder at kunne blive puttet af far og du derved også får frigivet tid til storebror.
Som jeg læser dit brev, så ønsker du fortsat at amme hende i løbet af dagen, aftenen og natten, det er kun aftenamningen inden putning du vil skifte ud. Derfor vil det normalt være rigtig fint at du simpelthen erstatter amningen med en flaske og far kan meget fint tage over fra dag 1. fordi han ikke lugter af mælk og derfor ikke forvirrer. Når mor ikke er der, når brystet ikke er tilgængeligt, så er sandsynligheden for at hun vil tage flasken større.
Vil hun ikke tage imod flasken så kan det handle om flere ting. Det kan skyldes smagen af mme og det kan skyldes at hun ikke kan finde ud af teknikken.
Modermælkserstatning smager ikke som modermælk og mme smager også meget forskelligt alt efter hvad produkt man køber. Derfor kan du være nødt til at forsøge dig lidt frem, for at finde ud af, hvad hun bedst kan lide.
Mit umiddelbare forslag er at du køber et af de produkter som er tilsat omega 3 og 6 fordi undersøgelser viser at disse fedtsyrer er vigtigt for barnets hjernemæssige og neurologiske udvikling. Jeg vil også anbefale dig at du prøver at købe mme på brik, fordi du så ikke brænder inde med en stor pakke, som hun måske ikke bryder sig om. Og så vil jeg anbefale dig at købe mme af type 2 som er beregnet til børn fra 4 måneder. Det er også praktisk at bruge i madlavningen, når I skal igang med skemaden og det er fint at hun tilbydes lidt ekstra jern via mme.
Hun skal have en mængde der svarer til det hun normalt ville drikke af brystet og det kan jo være alt mellem 150-200ml - men ca. den mængde. Hun skal naturligvis have lov til at selvregulere, så hvis hun kan drikke mere skal du måske give hende lidt bryst ved siden af en overgang, så hun ikke får problemer med maven. Men ellers skal hun drikke det, hun har behov for.
I skal vælge den type flaskesut som passer til hendes alder og hun skal således ikke starte med en sut til nyfødte nu. Hun har en veludviklet kæbemuskulatur når hun er ammet og kan sagtens drikke af en stor sut. I skal vælge en type flaskesut som minder om den narresut hun evt. bruger, så hun ikke skal forholde sig til flere forskellige typer af sutter / sutteteknik.
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske