Svar: Sødet grød?
23. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Rikke
Nej, din datters første grød skal ikke sødes med frugtmos.
Først vil det være en god idé at variere mellem rene grødtyper og dermed give hende risgrød, majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller quinoagrød. Fra kun at have fået mælk, er der masser af smag at forholde sig til ved bare at få en ren grød.
Grød af rismel eller majsmel giver en helt lind og fin grød, hvor grød af boghvede, hirse eller quinoa er lavet af flager og giver en mere fnugget grød. I første omgang vil det derfor være variation nok at give hende grød med forskellig smag og forskellig konsistens.
I takt med at hendes udbud af smag skal varieres og hun spiser større mængder, vil det være rigtig godt at bruge lidt frugtmos som topping på en grød. Det er både med til at give forskellig smag, men påvirker også udseendet af maden og så giver det mulighed for at variere smagen af hver skefuld hun får i munden. Ligesom maden smager forskelligt, når vi spiser kød, kartofler eller sovs, så har børn også brug for smagsoplevelser gennem et måltid og med lidt frugt eller bærmos som topping kan du give hende det. Se i øvrigt mine klip i babykøkkenet om "den første grød", "quinoagrød", "topping af færdiglavet frugtmos" mv.
Jeg vil lige sende dig en plan for dagen, som den kan se ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning om morgenen.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Tilbydes lidt grød, få skefulde ren grød, som senere udvides med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur
Aften: Ammes eller flaske, det ved jeg at du gerne vil arbejde på og puttes til natten
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Evt. amning
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske