Svar: Kød og fisk
23. marts 2010
Alder:
13 mdr.
Kære Mor til 2
Der er ikke præcise anbefalinger om mængde af kød og fisk til børn.
Det anbefales generelt at spise kød flere gange om ugen og her variere mellem alle former for kød, men helst spise det fedtfattige kød.
Fisk bør vi få som varm fisk til hovedmåltid 1-2 gange om ugen. Spiser vi fisk en gang om ugen til hovedmåltid bør vi derudover spise fiskepålæg næsten dagligt til frokost.
Da børns mad skal tage udgangspunkt i forældrenes mad, bør børn på samme måde tilbydes kød og fisk flere gange ugentligt.
Børn under 14 år kan uden problemer spise de fleste almindelige spisefisk. Men visse store rovfisk bør de højst spise 100g af om ugen, fordi disse fisk kan indeholde for store mængder kviksølv. Børn under 3 år bør højst spise 25 g om ugen. Rovfisk er f.eks. rokke, helleflynder, oliefisk, escolar, sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre, sandart og tun (bøf). Det gælder ikke dåsetun, der typisk bliver fremstillet af små tunfisk, som indeholder mindre kviksølv.
Fisk er særligt rige på D-vitamin, jod og selen. Og derudover får vi de vigtige omega-3 fedtsyrer, når vi spiser fisk. Forskellige fiskearter indeholder forskellige mængder af de sunde stoffer og derfor er det vigtigt at spise så varieret fisk som muligt. Fede fisk er f.eks. som laks og sild, hvor mere magre fisk er f.eks. rødspætte eller torsk. Fiskepålæg som makrel, torskerogn, rejer, tun osv. tæller også med i fiskeregnskabet.
Kød bør indgå i maden dagligt og dette fordi kød har et højt indhold af protein, men også jern er vigtigt at få tilført ved netop at give barnet kød. F.eks. er lever eller leverpostej en god kilde til jern. En del af jern i kød er det man kalder hæm-jern, der absorberes specielt godt. Desuden indeholder kød en faktor, der fremmer absorptionen af non-hæm jernet, både fra kødet og fra den øvrige kost. Kød er også en vigtig kilde til zink.
Kød dækker over alle slags kød: Kylling, kalkun, svin, kalv, okse, lam, and osv. ligesom også indmad som hjerter og lever er vigtigt.
En enkelt kød eller fiskefri dag betyder ikke noget, det er fint f.eks. at lave en grøntsagssuppe til hele familien og så undvære kød og fisk den aften hvor I spiser det. Men generelt er det vigtigt at du giver dine børn begge dele. Naturligvis sammen med grøntsager, brød, ris, pasta osv. så de spiser varieret og sundt :)
Er man vegetar kan man naturligvis godt leve ude at få kød eller fisk, men det kræver så særlige overvejelser omkring sammensætning af maden og supplement med ekstra vitaminer og mineraler.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske