Svar: Kan spædbørn sove for meget?
23. marts 2010
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med dine drenge :)
Ja, efter min mening kan spædbørn godt sove for meget og det er super vigtigt at man sikrer sig at de ikke sover dagen væk, men lærer at det er om natten man sover - om dagen er man vågen, aktiv og det er der man indtager største delen af sit behov for mælk.
Det vil være ganske udmærket at holde fast i at dine drenge skal spise ca. hver 3½ time og hvis de sover meget mere end det om dagen, så synes jeg du skal vække dem. Om natten må de så gerne sove 5 timer, hvis de kan det - det er kun dejligt for jer alle hvis de kan sove fra kl. 24-05, men mere bør de ikke sove, når de ikke er ældre end de er. Dertil kommer at hvis de om natten har sovet 5 timer, så har de sprunget et natmåltid over og derfor vil de naturligt om dagen skulle spise lidt hyppigere, for at få indhentet dette.
Du skal regne med at dine børn skal sove 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Og de skal ammes mellem hver lur, nogle gange både når de vågner af en lur og så en lille tår inden de puttes igen. De spiser altså meget hyppigt om dagen og det er helt fint, om natten kan de så sove.
Det betyder også at du om dagen skal pusle dem aktivt, give dem bad, pludre med dem, lege med dem osv. for at de der bliver holdt igang. De kan ikke være vågne særlig lang tid mellem deres dagslure, nogle gange er de måske vågne i kun 45 minutter andre gange i 2 timer og det er fint, men de er sjældent vågne mere end 2 timer af gangen, så skal de have mælk og sove igen. Om natten skal der være mere ro på, der skal ikke tales for meget, lyset er dæmpet og du behøver ikke skifte en tisseble - har de afføring skal den skiftes.
Så ja, du må gerne blande dig i deres søvn om dagen, så du sikrer dig at de spiser nok mælk hos dig :)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske