Brev:
Spiser han for lidt? - 11 mdr.
23. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Spiser han for lidt? - 11 mdr.
Kære Helen.
Vores lille dreng på næsten 11 mdr. spiser alt for lidt, tror jeg. Han er desuden begyndt at blive gal og ked ved aftensmåltidet. Det har stået på i ca 14 dage. Han sidder i sin stol og spiser et par skefulde – så vender han hovedet væk. Sommetider vil han gerne spise lidt forskelligt, han selv kan holde på (avocado er et hit), og mens han holder, kan man få sneget et par skefulde mere ind. Men det ender altid i skrig og hyl ...
Der er en masse tænder på vej (han har kun fået de to midterste i undermunden), så han har irriterede, bulede gummer. Derfor giver vi ham mest kartoffelmos m. forskellige andre grøntsager i og blødt kød (kødsovs, fisk etc.). Men jeg tror faktisk ikke, at hans ”spiseværgring” hænger sammen med tænderne – eller det er ikke hele forklaringen, tænker jeg.
Han er startet i pasningsordning for tre uger siden (han bliver passet af en privat børnepasser sammen med en anden dreng, en uge hos os, en uge hos den anden familie). Her spiser han næsten det samme hver dag:
1/2 banan om formiddagen, til frokost et halvt stykke rugbrød med pålæg, 1/2 avocado eller frugt, diverse kogte grøntsager og sødmælk til. Det er mindre end han spiste for et par måneder siden – her spiste han som regel et helt stykke rugbrød til frokost. Om eftermiddagen får han en flaske ME (200 ml.) inden sin lur, og når han vågner, får han frugt.
Vi spiser så aftensmad kl.18 (sommetider lidt før).
Om morgenen er der ikke problemer – han spiser ikke store portioner, men det har han aldrig gjort til dette måltid, og han spiser uden at blive ked af det eller gal. Han får enten havregrød (lavet på enten sødmælk eller ME) med revet æble (eller anden frugt) eller youghurt med masser af havregryn. Hertil sødmælk.
Jeg ammer ham stadig om aftenen inden han skal sove, og når han vågner om natten. Jeg har tænkt på, om han bliver for mæt af det? Det er nu ikke meget han får ved brystet: Om aftenen når han ikke meget, inden han døser hen. Når han spiser midt på natten (alt mellem 23 og 03) tager han til gengæld godt fat. Den tidlige morgenamning er mest en lille sovepille, der får ham til at sove en time til to længere.
Han er en slank (men ikke tynd) dreng, så han har ikke så meget at tære på – desuden er han meget aktiv og har altid været det. Han kravler rundt dagen lang og rejser sig op alle vegne. Han virker grundlæggende glad, men det bekymrer mig, at han ikke spiser mere. Han får lov at spise mange ting selv, men der er stadig meget, han ikke kan tygge, og jeg giver skemad for at sikre mig, at han får noget ned.
Er vi røget ind i en ond cirkel, hvor jeg presser for meget på, når han ”siger” nej tak til maden? Jeg har tænkt mig at lade helt være de næste par dage og se, om det har en effekt.
Hvad kan man ellers gøre, for at få mere mad i ham? Jeg sørger altid for at tilsætte ekstra fedt til hans mad, giver ham 6% yougurt og avocado og banan i stedet for æble og pære.
Håber du kan hjælpe
Tak,
Helene