Svar: Spiser han for lidt? - 11 mdr.
23. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Helene
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig :)
Min umiddelbare tanke er at din dreng er træt af at blive madet og at hans protester handler mere om dette, end om at han ikke kan lide maden. Naturligvis spiller det også ind at han lige nu er ved at få en masse nye tænder, men her kan det faktisk godt være udmærket at få noget at gumle på, fremfor blød søbemad, fordi det hjælper på gummerne at tygge ...
Derudover tænker jeg også at hans mælkeindtag skal sættes betydeligt ned nu. Det er fint at amme ham 1 til 2 gange i døgnet - aften og sen aften, men flasken om dagen skal så skæres væk og stille og roligt skal han kun ammes en gang. Det er altså passende med kun en amning eller flaske når han om nogle uger nærmer sig de 12 måneder.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen: Havregrød, lavet med sødmælk og smørklat, sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, lidt frugtmos på, ½ banan eller anden frisk frugt som han selv kan spise. Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, det kan han selv spise med en gaffel eller med fingrene. Ved siden af kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod, en kartoffelbåd. Derudover kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, lidt rejer - hvad du nu kan finde på. Alt sammen mad i stykker som spises med gaffel eller fingre - ikke noget med ske! Vand af kop.
Puttes til middagslur, kan en overgang få en lille smule lun mælk af en kop - men flasken er slut nu.
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, en lille portion neutral yoghurt/surmælksprodukt med revne æbler, frugtmos, banan, lidt rugbrødsdrys, mysli (uden honning/chokolade), vand af kop.
Aften: Risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs. Fuldstændig samme mad som I andre spiser, her kan du mose kartofler med sovs og give det med ske eller gaffel og frikadellen kan han selv få lov til at spise med fingrene eller gaffel. Vand eller sødmælk af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten
Sen aften: Evt. ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med grød.
Som du kan se er der i denne plan tilbud om meget mere mad i stykker og skemaden er der i princippet kun om morgenen og om eftermiddagen. Om eftermiddagen får han dog også brød og frugt som han selv kan spise.
Mælken fjernes om dagen, så han nu kun ammes inden han skal sove og så endnu en amning som du synes den ligger bedst for nattesøvnen - frem mod 12 måneders alderen får han kun bryst en gang - alternativet er at give ham flaske en gang.
Han skal ikke presse til at spise, men skal tilbydes variation og have lov til at vælge, hvad han har lyst til at spise :)
Håber min plan for dagen og mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske