Svar: Dressing og rejer
24. marts 2010
Alder:
20 mdr.
Kære Agnes mor
Minimum dressing er jo fedtfattig og tilfører derfor ikke så meget fedt til maden som en sovs normalt ville gøre. Men at Agnes får det en gang imellem synes jeg er helt fint. Hun skal jo spise den mad som I andre spiser og det er naturligt her en gang imellem at få lidt dressing til maden. Lad det derfor indgå som en del af en varieret kost :)
Rejer er rigtig godt, især sammen med avokado, så hun får lidt ekstra sundt fedt den vej fra. Rejer hører til det man kalder for skaldyr og det betyder dyr, som har en skal omkring deres krop i stedet for knogler/ben. Rejer er f.eks. i familie med krabber.
Det er sådan med skaldyr og også det der hedder bløddyr (som er østers, muslinger og blæksprutter) at de let går i forrådnelse og derfor skal man sørge for at opbevare dem korrekt. Der er mange forskellige bakterier og vira på denne type 'fisk' og man skal derfor lige sætte sig ind i hvordan de skal ligge i lage, opbevares på køl osv. Rejer hører til det man kalder for 'mager fisk' og indeholder blandt andet B12 vitamin, forskellige mineraler og blandt andet Selen, som er vigtigt for immunforsvaret.
Hun må gerne få rejer og der er ingen øvre grænse for indtag af skaldyr, herunder rejer og muslinger til børn under 3 år. Men det gælder med skaldyr som øvrig mad, at det er vigtigt at spise varieret.
Fortsat god appetit til jer alle - har du set i babykøkkenet, at du kan lave børnevenlig sushi selv, det var måske noget for jer :)
God påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske