Svar: Natmad - 5 mdr.
24. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære lidt fortvivlede mor
Jeg kan godt forstå du fortvivler, for det er frustrerende når man forsøger en masse og det så ikke virker :)
Problemet hos jer lyder faktisk til at være at forventningerne er lidt for høje - ikke nødvendigvis dine forventninger, men det at du har fået at vide, at din dreng ikke må få mælk mere end en gang om natten og at han skal falde i søvn selv i sin seng ... det holder ikke! Første skridt for jer er derfor at skrue forventningerne lidt ned, så er det også lettere at nå de mål man sætter. Den 15 april udkommer min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" og den vil være rigtig god for dig (og andre) at læse :)
Det er fint at din dreng er igang med skemaden og jeg vil starte med at sende dig en plan for dagen, som den normalt vil se ud til et 5 måneder barn, som får skemad 3 gange dagligt som hos jer:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre, vågner evt. med en lille ekstra morgenamning, når dagen begynder
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 9.30-10, sover ofte ca 1 time
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30, sover her måske 2 timer.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap på ½ times tid
Aften 18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. tidspunktet afhænger dog af hvor sen og hvor lang en powernap den 3. lur har været
Sen aften 23-24: Ammes og begynder måske at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig - de fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat, men man kan forsøge.
At sove igennem i denne alder betyder altså at kunne sove 5-6 timer uden at give mælk, altså fra midnat og til næste morgen tidlig. Det er ikke ensbetydende med at barnet ikke vågner og har brug for hjælp til at få dynen puttet om sig, blive lagt op på den modsatte side osv. Det er helt normalt at barnet har brug for hjælp til stillingsskift og beroligelse - det er ikke det samme som at give mælk.
Det er naturligvis en forudsætning at barnet får både mælk og mad nok hele dagen igennem, hvis barnet skal kunne undvære det om natten.
Når han puttes er det vigtigt at det er på det tidspunkt, hvor han er fyldt rigtig godt op med mælk og tydeligt er parat til at sove, men endnu ikke sover helt. Når du flytter ham fra din favn, skal det altså være på det tidspunkt, hvor han har svært ved at holde fokus, øjnene kører rundt i hovedet, han er lige ved at overgive sig til søvnen, men sover ikke helt. Han skal altså lige nå at registrere at han bliver lagt i sin seng - det er dér han skal puttes og lære at sove selv, ikke før han er træt nok.
Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at sove men ikke sover tungt.
En sovebamse er de fleste børn mellem 12-18 måneder før de tager til sig, du må naturligvis gerne putte ham med den i håb om at han vil tage den til sig senere, det er fint og fornuftigt nok - men det er mere for at sige til dig, at du ikke skal forvente at han vil gøre det nu :)
En klud ved brystet når du ammer kunne i stedet være en god idé, og så kan du lade den følge med ham fra din favn/bryst og ned i sengen eller barnevognen når han skal sove. Det vil give ham lidt samme fornemmelse som at ligge ved dit bryst eller din favn, at mærke stoffet ved sit ansigt og så kan den jo dufte lidt af dig.
Hvis du er sikker på at han har spist som planen ovenfor fortæller og du har ammet ham rigtig godt hele dagen igennem og gerne fra begge bryster sen aften, så vil det være ganske fint at du når han vågner om natten forsøger at lulle ham videre i søvnen uden at få mælk. Er det kun brystet som dur, så må du give ham det og så forsøge at afkorte amningen, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk, men stille og roligt lærer at behovet for mælk og mad skal stilles på et andet tidspunkt :)
Rigtig meget held og lykke med det hele, håber I kan bruge mine tanker videre.
God påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske