Brev:
Afviser brystet og vågner ofte om natten
24. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Afviser brystet og vågner ofte om natten
Kære Helen,
Nu melder jeg mig atter på banen med to store spørgsmål. Store, fordi de fylder meget i vores lille hjem. De drejer sig om amning og nattesøvn. Vær forberedt på en lang smøre :-)
For baggrundsvidens skyld er her hendes dag. Jeg vil også gerne fortælle, at vores datter fortsat er en glad, udadvendt og nysgerrig pige, der synes at mestre nye færdigheder for hver dag. Hun øver sig f.eks. i øjeblikket meget på at møve sig rundt. Er så småt begyndt at få numsen med op, men ender med at skubbe sig bagud. Hun er tiltagende tryghedssøgende og pjevset - tænker, at hun så småt er på vej ind i seperationsfasen. Hun nægter pure at drikke MME; hverken af flaske eller kop. Hun har aldrig taget flasken. Hun sover i egen seng i vores soveværelse, og vi har desværre ikke mulighed for at rykke hende på eget værelse (bor i en 2-værelses lejlighed.)
05: vågner og ammes - sover lidt videre
06.30: vågner
07.00/07.30: spiser havregrød/øllebrød med frugtmos. Grøden laves på 1 dl MME. Drikker 0,5 / 0,75 dl vand af kop
08.30: er allerede meget træt igen, ammes og puttes til formiddagslur. Sover max ca. 1,5 time
10.30: jerndråber, frisk frugt
Ca. 12.00: Grøntsagsmos, små udblødte rugbrødshapsere (hun er meget god til at tygge) - med fx. avocado, makrel, torskerogn. Er lige begyndt med ostehapsere. Drikker 0,5 / 0,75 dl vand af kop
Ca. 13: Ammes, puttes til middagslur. Sover mellem 40 min. og 1,5 time.
Ca. kl. 15.30: Øllebrød m. sødmælk eller flerkornsgrød med frugtmos. Grøden laves på 1 dl MME. Drikker 0,5 / 0,75 dl vand af kop
Ca. kl. 16.30: Powernapper. Den har hun fortsat brug for. Er ret træt på dette tidspunkt.
Kl. 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Drikker 0,5 / 0,75 dl vand af kop
Kl. 19.15/30: Ammes, puttes til natten. Sover ofte meget hurtigt.
Mellem ca. 01 og 05: Vågner mange gange og er meget urolig.
Vores datter er knap 8 mdr nu - (d. 1/4). For 3 uger siden besluttede vi os for at skære amningen midt nat væk. Far tog nattetjansen og de første par nætter gik overraskende godt. Derefter gik det kun ned ad bakke. Hun vågnede oftere og oftere med mere og mere brok og gråd. Efter snak med egen SP anbefalede hun at skære amningen ved midnat væk også - simpelthen fordi den måske forstyrrede mere end den gjorde godt. Hun vurderede det udfra, at vores datter spiser rigtigt godt i løbet af dagen. ...
...
Nætterne er dog uændrede: Hun sover fra ca. 19.30 til 00.30 (nogle gange til kl. 2) uden et kny. Hvis vi hører noget fra hende, er det meget nemt at få hende til at sove videre igen; et par beroligende hænder og en sut. Derefter starter "balladen". Hun vågner ca. 4-6 gange til kl. 05, hvor det så er "tilladt", at hun får mælk hos mig.
Far kan ikke tage nætterne hele ugen, og de nætter jeg har tjansen er endnu værre. Der er hun ofte vågen 1,5 time i streg - i nat med ret voldsom gråd. Det var umuligt for mig at trøste hende. Da jeg af træthed gav op og tilbød hende brystet, ville hun ikke tage det. Hvad kan dette mærkværdige natteroderi skyldes; hvis det ikke er sult? Hun sover jo fint og roligt i søvnens første halvdel. Jeg er meget frustreret over, at nætterne er værre, hvis det er mig, der har hende. Hvis det fortsætter, burde jeg så overveje ammestop, så vi alle kan få en bedre søvn? Det er jo uholdbart, at jeg ikke kan trøste min egen datter om natten.
Dette leder mig til problem nr. 2. På det seneste er hun begyndt at afvise brystet - både dag og aften. Jeg ammer hende udelukkende liggende, i et stille, køligt og mørkt rum - både dag og aften. Ellers kan hun ikke koncentrere sig. Nu vender hun sig til og fra brystet MANGE gange mens vi ligger der. Mosler med arme og ben og drikker kun ganske lidt, når mælken ENDELIG løber. Tand nr. 5 og 6 har været undervejs i en uges tid, men de er brudt igennem, så jeg kan da ikke forestille mig, at de stadig generer.
Kan det være hendes måde at vælge amningen fra? Jeg vil meget gerne fortsætte med at amme hende: 1. Jeg føler mig ikke klar til at stoppe amningen og 2. hun nægter at drikke MME. Det bekymrer mig meget, at jeg ikke får givet hende nok mælk i løbet af dagen og især til aftenputningen. Nu er jeg jo i tvivl om hun (også) vågner pga. sult og det er ikke rart at tvivle på sin beslutning om at holde hende fra brystet hele natten. Er også bekymret for mælkeproduktionen generelt. Med en pumpe kan jeg slet ikke malke ud, tilsvarende hvad hun drikker. Forsøgte i dag efter mislykket middagsamning - der kom 15-20 ml begge bryster inklusiv :-(
Ja, Helen, jeg håber, du kunne finde hovede og hale i min fortælling. Min egen SP træffes ikke i halvanden uges tid, og det er derfor ubeskriveligt rart at kunne dele sine bekymringer med dig.
Mange venlige hilsner fra mig