Svar: Afviser brystet og vågner ofte om natten
24. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er utroligt frustrerende at få modsatrettede oplysninger, jeg ved det godt, men ikke desto mindre, så synes jeg faktisk at din datter bør ammes omkring midnat, når hun vågner første gang - eller alternativt simpelthen tages op og lægges til brystet, hvor hun så måske kan spise mere eller mindre i søvne og så derefter sove til næste morgen tidlig.
De fleste børn vil i 8 måneders alderen have behov for at blive ammet 3 gange dagligt og de 3 amninger vil ofte ligge enten aften, sen aften og tidlig morgen eller f.eks. aften, sen aften og inden middagslur. Hos jer lyder det faktisk som om at amning aften og sen aften under alle omstændigheder vil være godt. Hvorvidt du så skal amme om morgenen tidligt eller inden middagsluren må komme an på en prøve.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen - måske amning, måske ikke
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, vand af kop som nu.
Sover morgen/formiddagslur
Formiddag 10: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerndråber), vand af kop.
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg ligesom nu, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, en portion flerkornsgrød med frugtmos eller f.eks. lidt tykmælk med revne æbler, frugtmos, banan eller rugbrødsdrys, vand af kop.
Powernapper
Aften 18: Mere og mere familiemad, mad der smager af noget og som tager udgangspunkt i jeres mad - det er almindelige børenvenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, boller i karry, risotto, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen, fiskefilet osv. Maden skal naturligvis være i en konsistens som hun kan kapere, der skal være moset mad og mad i stykker. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften/tidlig nat 23-01: Ammes x 1 men meget gerne fra begge bryster, så du sikre dig at hun fyldes rigtig godt op og her amningen tidlig morgen vil således måske i stedet kunne forsvinde og I kan få roligere nætter.
Til hendes natlige uro hører også alder og udvikling. Jeres datter er i separationsfasen og det betyder at hun lige nu har ekstra meget behov for fysisk kontakt og nærhed. Da hun er meget knyttet til mor via amning, søger hun naturligt dig lidt ekstra og virker mere morsyg. Derfor er det også sværere for dig at putte hende end det er for far - det er naturligt og handler ikke om at nogen af jer gør noget forkert, det er fordi hun har den alder hun har og gennemgår den udvikling hun gør.
I skal derfor overveje om det er fysisk nærhed hun lige nu behøver, om I f.eks. kan lægge jer med hende på en stor madras, hvor der er ordenligt plads til jer begge og du med en beroligende hånd kan lade hende mærke at du er der. Lidt på samme måde som du gør, når hun skal ammes. I ligger jer i en køligt rum med dæmpet belysning osv. og ligger sammen. Hun viser dig her også at hun netop er igang med at prøve at adskille sig fra dig, ved at hun leger mere med brystet og dig. Hun ammer, slipper, kigger, smiler, triller om på siden, triller tilbage, tager fat i brystet igen, slipper osv. Det er en frigørelse-tilnærmelse på en gang, som lige nu sker. Og det påvirker både søvn og amning.
Måske kan du koble hendes seng med din seng, så hun kan blive puttet i egen seng og du sove i egen seng, men stadig så du kan række en hånd over til hende om natten og hun kan mærke at du er der ...
Håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske