Svar: Helt frisk om natten
25. marts 2010
Alder:
11 mdr.
Kære Helene
Nogle børn har i perioder tidspunkter om natten, hvor de er vågne og bare gerne vil lege - også selvom de tydeligvis burde sove, når man ser på hvordan de har sovet i løbet af dagen.
Der sker ikke noget ved at han en gang om ugen er vågen om natten og der bare vil lege osv. Han vågner måske af en drøm, eller fordi han får det lidt varmt eller lignede og så finder han ud af at der faktisk er meget dejligt om natten. Der er stille, mørkt og det er skønt at snakke, høre sig selv på dette tidspunkt - for ham :) Han skal jo så lærer at det er I ikke enige i og derfor er det rigtig fint at I ikke står op med ham, men tager ham ind til jer, lægger jer til at sove, så han kan se at I ligger med lukkede øjne, siger "ssshh-sshh" osv. så han fornemmer at det er sovetid og ikke legetid.
Hvis han vågner og ligger og pludrer i sin seng og selv har det fint med at ligge der, så skal I naturligvis ikke tage ham op, men derimod bare lade ham ligge og snakke. Han falder i søvn igen, når han er parat.
I skal så vidt muligt ikke begynde at give ham mad, mælk eller andet midt om natten, da der så er en risiko for at han vågner fordi han mangler dette. I stedet vil det være en rigtig god idé at supplere hans aftensmad med en godnatgrød inden sengetid, så I derved sikrer jer at han er fyldt rigtig godt op til natten.
Hvis han vil ammes og kun amning kan få ham videre i søvnen, så må du en overgang lægge ham til brystet for at skabe ro. Men det er vigtigt at du afkorter amningen og trækker brystet til dig, så han ikke får lov til at fylde sig med mælk, men kun får roen. Samtidig skal du sætte noget andet i stedet, en putteklud, en sovebamse eller lignende, som han på sigt vil kunne berolige sig selv med, når han vågner om natten og derved lære at sove videre, uden at behøve mor helt så meget :)
Du skal naturligvis stadig holde fast i at han om dagen sover som han plejer ca 2½ time og ikke begynder at indhente den manglende nattesøvn om dagen, så han pludselig vender helt op og ned på nat og dag.
Det lyder dog som om at det hos jer er en periode I lige nu skal igennem og det går altså over igen :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske