Svar: Vågner meget tidligt - 10 mdr.
25. marts 2010
Alder:
10 mdr.
Kære ikke så morgenfriske mor
Hvor er det dejligt at høre at jeres ammestop er forløbet så stille og roligt - stort skulderklap til dig! Det er super dejligt at det kan lade sig gøre, så både mor og barn har hjertet i behold bagefter :)
Med hensyn til den tidlige morgenvækning, så tror jeg som du, at det er en periode I er inde i og det lyder ikke som om at du lige på nuværende tidspunkt skal begynde at ændre på din datters rytme.
At hun vågner om morgenen og har svært ved at sove videre, handler sandsynligvis om at hun der drømmer mere, vågner af drømmen og har svært ved derfor at sove videre. At hun drømmer mere skyldes at hun udvikler sig rigtig meget i øjeblikket og også oplever mere om dagen når hun passes ude og er adskilt mere og mere fra dig.
Hun lyder til at have en fin rytme om dagen og lyder ikke til at sove for meget - nogle børn vil godt kunne nøjes med en time mindre om dagen, men jeg synes faktisk du skal lade hende sove som hun gør, fordi hun om dagen også har brug for mulighed for at sove mere, fordi hun netop nu skal forholde sig til flere ting, en større verden osv. Hendes tidspunkter for lur lyder også rigtig godt.
Du skal være opmærksom på at hun måske vågner fordi hun er vant til at blive ammet og derfor mangler noget i maven. Det er naturligvis vigtigt at hun ikke begynder at få mad kl. 5 om morgenen, fordi hun så vil begynde netop at vågne fordi hun er sulten, men en overgang kan det være udmærket lige at medtænke, at hun måske har lidt 'hul' i maven, fordi amningerne nu er stoppet :)
Jeg synes derfor du skal indføre en godnatgrød inden sengetid, hvis du ikke allerede har gjort det, så du sikrer dig at hun har fået mad nok i maven at sove på. Hvis du allerede gør dette eller dette ikke virker til at have effekt, så kan du naturligvis overveje om du skal give hende en lille smule frugt eller måske en kiks eller to tidlig morgen i håb om at hun selv kan ligge og snaske dette i sig og derefter sove videre. Men igen, ikke for meget, for hun må ikke vendes til at spise så tidligt :)
Og ellers så tror jeg som sagt, at det ændrer sig og at det er en periode I lige nu skal igennem :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend!
God påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske