Svar: Urolig soverutine
25. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det lyder som om at Magnus er sulten, han er en fysisk stor dreng, vejede over fire kg. da han blev født, vejede over 8 kg da han var 3 måneder gammel - jeg tror han har brug for mere mad.
Du ammer rigtig meget og det er super, men måske du skulle overveje at supplere din amning med en flaske til natten, for at se om ikke det kunne give jer alle lidt mere nattesøvn og dermed også mere overskud. Derudover tænker jeg at du skal begynde med lidt skemad i løbet af dagen - både fordi det sammen med den mælk han plejer at få vil mætte ham lidt mere og derfor gøre at han forhåbentlig begynder at sove lidt længere dagslure, men også fordi det naturligt vil hjælpe jer til at få lidt mere rytme.
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng, vågner med en lille ekstra amning som nu.
Morgen 8.30: Ammes og puttes til morgenlur, sover kortvarigt og det er okay, se det som en powernap
Formiddag 10: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa, - evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, forsøge her at få ham til at sove en lidt længere lur, netop ved at han får både grød og mælk inden og puttes i barnevognen og lulles til ro der. Sover måske 1½ time her.
Kommer op, leger, tumler på legetæppe, pludrer osv. Læg evt. et bad ind her om dagen i stedet for om aftenen, for at strække vågentiden lidt. Må gerne ammes inden badet
- og kan ammes igen efter badet, hvor efter han så puttes til middagslur f.eks. kl. 13.30-14
Sen eftermiddag 16-17: Ammes igen og du kan her lægge dig med ham og amme ham liggende i dobbeltsengen for at se om han så der kan lulles til ro og her sover han så sin sidste powernap.
Aften 18: Tilbydes en lille smule grød, men ikke alt for meget - vent også til han om dagen er begyndt og det kører godt der. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten kl. 19.30
Sen aften 23: Flaske
Midt nat 03: Ammes
Min umiddelbare tanke er altså at jeres lille dreng er en sulten dreng og da du allerede ammer meget, vil det være rigtig godt at du nu begynder at give ham andet mad.
Jeg ved ikke hvordan du h ar det med flaske og om I har forsøgt det, men jeg synes det er et forsøg værd, netop fordi han er så fysisk stor som han er - og fordi det kan aflaste dig lidt mere. Hvis I er superglade for amningen og du helst helt vil undgå flasken, så er det naturligvis helt fint, man kan jo sige at med den vægt han har, så er din mælk jo super god for ham og han mangler på den måde ikke næring, men det kræver jo så tilgengæld at du ammer ham rigtig hyppigt ...
Og så skal du naturligvis også overveje skemad og om ikke det kunne være en idé at få startet med dette. I første omgang ikke mere end max ½ dl. færdig grød af gangen. Det er vigtigt maven ikke går helt i stå, men jeg har på fornemmelsen at det på sigt vil hjælpe jer rigtig godt.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
God weekend og god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske