Svar: Nedsat appetit under sygdom
25. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Jeg er ked af at høre at din datter er så hårdt ramt som hun er - det er naturligvis synd for hende, men det påvirker jo også hele familien ...
Sygdom vil altid ødelægge alle gode spisevaner og det kan godt tage lidt tid at komme tilbage til de gode vaner igen. Det vigtigste er dog at din datter spiser og at hun også tager væske til sig og så må du naturligvis forsøge at give hende sunde og nærende tilbud også selvom hun er syg.
Havregrød vil hun godt kunne spise, yoghurt ligeså og også havregrynsboller, blød ost osv. vil sikker glide ned. Frisk frugt eller måske lidt frugtgrød med mælk på kan være lækkert, når man er syg og appetitten lille så der er masser af muligheder.
Om aftenen er det ofte sværest, hun er træt, har hun feber vil den ofte stige og være højest om aftenen og overskuddet til at spise er minimalt. Du må prøve at gøre maden så let tilgængelig som mulig og evt. lade hende sidde hos dig og smage fra din tallerken, fordi det kan gøre det hele lidt sjovere og så glider der mere ned.
Hun må gerne få mad der smager af noget og om aftenen vil det være fint at hendes mad og tilbud om mad tager udgangspunkt i jeres mad. Hun skal altså have alderssvarende retter og laver du pasta med kødsovs, lasagne, laks eller andet skal hun naturligvis tilbydes dette. Glider der ikke noget ned, så tilbyder du en godnatgrød inden sengetid, så hun får lidt ekstra næring den vej og du sikrer at hun ikke går sulten i seng.
Børn i 9-10 måneders alderen vil ofte lukke munden for skeen og det handler ofte om at de gerne vil spise selv. Hendes lyst til mad kan du altså også bibeholde ved at tilbyde hende mad i hånden. Det kan være større stykker som ½ frikadelle, ½ hårdkogt æg eller en kartoffel, som hun selv sidder og gnaver af, men det kan også være lidt kogte ærter, majs, gulerod, måske et par rosiner som hun kan øve sit pincetgreb på. Så ved at tilbyde mad hun selv kan spise, kan du også bibeholde lysten til at spise - selvom hun er syg og appetitten er lille og den ekstra næring må du så prøve at sikre hende ved at tilbyde så hyppige måltider og supplere med lidt grød osv.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)
God weekend og rigtig god bedring med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske