Svar: Er han sulten eller lækkersulten?
25. marts 2010
Alder:
21 mdr.
Kære Maibrit
Det kan godt tænkes at Valdemars blodsukker om eftermiddagen er lidt lavt og at han derfor efterspørger det søde mere end det sunde ... der er dog igen der siger at det behøver være en kiks, kunne du ikke give ham en frugtskål med lidt kiwi, æble, melon, banan og appelsin og se om ikke det ville være interessant. Du kan f.eks. lave et frugtspyd til ham, hvoraf han så kan pille et stykke frugt og komme det i munden :)
At nægte ham noget synes jeg er synd, for der er sandsynligvis tale om et reelt behov for at få noget ... men du skal naturligvis overveje, hvad du giver ham.
En kiks er naturligvis også i orden en gang imellem, vi andre har jo også nogle gange lyst til sødt uden at det behøver tage overhånd :)
Jeg tænker også at der jo ligger lidt selvbestemmelse i at ville have den kiks. Han har en alder nu, hvor han naturligt begynder at vise mere af egen vilje og udmærket er klar over at der nogle steder i køkkenet ligger ting, som er mere lækre end andre ting. Han ser jo også at I nogle gange spiser noget og vil naturligvis have det samme som jer. Netop omkring de 1½ år og fremefter vil banret ofte være meget opmærksom på om voksne spiser andet end barnet og barnet vil naturligvis have det, som det har set voksne tage ...
Det er også vigtigt at anerkende dette og du kan jo så f.eks. give ham en kiks, men holde fast i at han ikke får flere. Hvis han vil have mere og er mere sulten, så må han tilbydes et sundere alternativ :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
God weekend og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske