Brev:
Tid til spørgsmål om skemad - 6 mdr.
25. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Tid til spørgsmål om skemad - 6 mdr.
Hej Helen
Min datter er nu blevet ½ år, og spørgsmålene ang. skemad melder sig :-)
Hun er en lille pige, der kun har vægtøget med 400 g de sidste 2 måneder, vejer nu 6,6 kg. Sp og lægen siger, at jeg skal give hende grød, hvilket jeg startede på, da hun var 5 mdr. gammel - men hun har endnu ikke spist noget. Jeg har prøvet med majsgrød, risgrød og færdiglavet grød med frugt. Til aften har jeg lavet forskelligt grøntsagsmos... Har dog været meget opmærksom på ikke at forvirre hende med 1000 af forskellige slags grøntsager. Jeg har givet hende frugt i hånden, hun putter det slet ikke i munden.
Nu hvor hun er blevet et halvt år og ikke tager ordentligt på, ville jeg ønske, at hun snart fik mod på at åbne sin mund. Det skal lige siges, at jeg i øjeblikket holder en lille pause, da hun var begyndt at græde, når hun så skålen og skeen.
De sidste par dage har jeg dog givet hende smagsprøver af vores aftensmad med min finger, hvilket hun er meget interesseret i. Laks, laksefrikadelle, lasagne og jordskoksuppe. Hun åbner munden flere gange og ser ud til at kunne li' det.
Mit spørgsmål går ud på, hvordan jeg skal gribe det hele an. Skal jeg glemme alt om den grød jeg hidtil har givet hende og begynde på havregrød?? Skal jeg give hende vores mad, fx. spagetti med kødsovs eller blive ved med grøntsagsmos??
Hvor mange måltider vil det være passende at starte op med??
Hun sover og spiser som følger:
Vågner kl. 7.40
Formiddagslur kl. 10-11.40
Eftermiddagslur kl. 14.30-16.45
Puttes til natten kl. 20.15-20.30
Ammes kl. 9, kl. 12, kl. 14.15, kl. 17, kl. 01, kl. 06
Spiser 130-180 ml vælling kl. 19.45
Denne rytme har hun fulgt til punkt og prikke de sidste 2 mdr.
Synes ikke jeg ammer så meget, at der ikke er plads til skemad.
Håber du har nogle gode forslag til, hvordan vi kommer godt i gang med maden.
Venlig hilsen
Nina