Svar: Tid til spørgsmål om skemad - 6 mdr.
25. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Nina
Nu hvor din datter er 6 måneder gammel, vil det være super godt at give hende mad, som tager udgangspunkt i jeres mad - især fordi hun tydeligt er mere interesseret i dette og lyder til at være en pige, som gerne vil have mad der smager af noget :)
Det lyder også som om at hun lige nu har en vægring mod skeen, mere end mod maden - for når du giver hende noget med ske, så bliver hun ked af det, men når du giver hende det med fingrene, så vil hun gerne åbne munden. Dette skal du naturligvis udnytte, netop for at få hende til at synes det at spise er dejligt og give hende lyst til det. Du må derfor meget gerne give hende lidt i munden og du kan fint holde en appelsinbåd, et stykke fersken, blomme, en kartoffelbåd eller lignende ved hendes mund og lade hende smage, sutte osv. på det. Ved at gøre det på denne måde og lade hende få noget, som hun synes smager rigtig godt, så vil hun naturligt også selv begynde at ville holde selv - fordi hun jo så selv styrer hvor længe hun får lov til at sutte ...
Du skal ikke være bange for at give hende variation, netop variationen skal gøre det spændende og gøre hende mere nysgerrig. Varier derfor gerne mellem øllebrød, havregrød, flerkornsgrød og glem risgrød og majsgrød osv. da hun lyder til at være lidt træt af dette.
Giv hende frugtmos og mos af forskellige bær - de fleste børn elsker frugt og bær og igen er det godt at variere. Det kan også lære hende at skemad er okay.
Grøntsager af alle slags er en god idé: kartoffel, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det betyder at det kun bør udgøre 1/10 af portionen og laver du f.eks. en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en større del, så bør der gå 14 dage inden hun får det igen.
Lidt kød eller fisk i grøntsagsmosen er en god idé. Det vil være rigtig godt at bruge dette i mosen både til frokost og om aftenen. Du kan f.eks. koge lidt kylling og hakke det, tage lidt laks, rødspætte eller hvad I nu får og give hende det ned i mosen. Hvis du laver en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, og det er krydret med løg, timian, oregano eller lignende milde krydderier, så må hun faktisk gerne få lidt af dette på sin grøntsagsmos.
Hun må også gerne få ris og pasta, hvis det er blendet i en konsistens som hun kan kapere. Det du skal være opmærksom på i forhold til pasta er, at det ofte indeholder meget hvede og dermed gluten, som hun godt må få, men ikke få for meget af. Det er dog muligt at få pasta uden gluten eller med lavt indhold af hvede.
Du bør give hende skemad fast 3 gange dagligt + til mellemmåltider lidt frisk frugt. Det er ikke meget hun skal have hver gang, det handler om at komme ind i en fast rytme, hvor hun sættes i den høje stol, ved hvad der skal ske og stille og roligt begynder at få lidt fornemmelse for det at skulle spise.
For nogle år siden skrev en mor til mig, fordi hendes datter havde en vægring mod skeen og ikke maden. Og løsningen her blev at mor lavede en agurkeske - hun skar en ske ud af en agurk og gav pigen lidt grød og mos ind i munden på denne måde. Det blev accepteret og stille og roligt blev pigen fuldstændig fortrolig med det at blive madet og der var ingen problemer i at overgå til en almindelig ske - måske er det en mulighed for jer :)
Ellers må du prøve med forskellige typer af skeer, for at se om hun hellere vil spise med en af silikone eller plast i stedet for en af stål - eller modsat.
Nogle børn er utroligt meget på, kigger sig omkring, reagerer på mindste lyd - drejer hovedet efter det, - de fanger ligesom alt. Hvis din datter er sådan en pige, som er rigtig meget på, så kan det være svært for hende at holde koncentrationen omkring skemad og det skal du hjælpe hende med.
Sæt hende i den høje stol foran dig, hold skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden, fang hendes opmærksomhed og brug din mimik og dine lyde. Hun skal spejle sig i dit ansigt, så lad være at lægge bånd på dig selv, men prøv at åbne munden, så hun også gør det og så ind med skeen. "Hej skatterpige, mmm, mam mam mam, mmm dejligt mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm.
Når hun bliver fanget af noget, så vis hende at du hører det, giv hende den pause, giv hende lidt at drikke og fang hendes opmærksomhed igen "hov, ja der var lige en bil ude på vejen, brr sagde den", "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe hende til at holde fokus om det, det drejer sig om.
Det gør som sagt ikke noget at hun kun spiser få skefulde, det er bedre end ingenting og det er vigtigt at I får en fast rytme omkring det. Derfor synes jeg også at du skal begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og det gør ikke noget at der kun glider 3-5 skefulde ned hver gang, hvis hun så også tilbydes lidt brødskorper og lignende at sutte på og så får en god oplevelser og rutine omkring det at spise.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Amning, sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes lidt grød - havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, gerne med lidt frugtmos på som topping, vand af kop. Tilbydes også lidt frugt at sutte på og det er fint at du holder det i starten og lader hende smage at det er dejligt.
Ammes og puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 12: Grøntsagsmos af forskellige grøntsager og stille og roligt begynde med lidt kogt kød eller fisk i mosen. Det kan være rester fra aftensmaden, du kan også købe et glas med mos. Det er ikke vigtigt om det er hjemmelavet eller købt, lige her i starten hvor hun skal lære at spise, er det vigtigt at det er noget varieret og noget hun finder interessant. Vand af kop. Tilbydes lidt brødhapere, ristede rugbrødsbjælker og lignende at gumle på.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 14/14.30 som nu
Sen eftermiddag 17: Ammes, tilbydes her lidt frisk frugt at sutte på og evt. lidt frugtmos (jerntilskud)
Aften 18.30: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk, udgangspunktet er jeres mad og hun suppleres igen med lidt brød, et stykke agurk, en kartoffelbåd at sutte på osv. Hvis du laver f.eks. frikadeller eller laks, så kan hun få lidt af dette ned i sin mos, ligesom hun også kan få lidt sovs på for at give lidt smag. Vand af kop.
Ammes eller får en flaske vælling og puttes til natten 19.30-20
Tidlig nat 01: Ammes og sover videre til næste morgen tidlig.
Som du kan se har jeg lavet denne plan ud fra dine angivne tidspunkter for lur og amning. Den største ændring er at du nu starter med skemad og mad at sutte på, hver gang hun vågner af en lur og ammer inden hun så skal sove til næste lur. På den måde får du bedst plads til begge dele.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
God weekend og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske