Svar: Lækker TYK baby
25. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Det lyder bestemt som en stor og dejlig pige du har der - hun lyder sund, lækker og rigtig skøn!
Når børn bliver ammet, så gør det ikke noget, hvis de tager rigtig meget på i starten. Ammebørn kan vokse meget hurtigt til at begynde med og så flader deres kurve stille og roligt ud i takt med at de bliver ældre. Men børn der får modermælkserstatning skal man være lidt opmærksom på. Der er nemlig altid en risiko for at barnet overspiser når de får flaske, fordi mælken flyder meget let til barnet og man skal derfor sikre sig at barnets store vægtøgning ikke skyldes overspisning.
Med en kampvægt på over 9 kg og et indtag af 500-700ml MME2 om dagen, så lyder det bestemt ikke som om at lillepigen overspiser. Det lyder som et meget reelt behov og det er meget fint at du nu også er begyndt med skemad og vand af kop. Jeg er derfor ikke bekymret for hendes størrelse, jeg synes hun lyder som en sund og dejlig pige, der er ligesom hun skal være! :)
Du skal dog ikke regne med at vægtøgningen fortsætter i samme hast, det er meget normalt at vægten vil stagnere nu hvor hun begynder med skemad og også begynder at blive mere mobil, kravle osv. Det vil være helt normalt at hun slutter med en vægt omkring 12 kg når hun er 1 år :) Så ro på, det lyder fint det du fortæller :)
Rigtig god weekend og rigtig god påske til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske