Brev:
Plan for mad og søvn - tvillinger
25. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Plan for mad og søvn - tvillinger
Hej Helen.
Mine tvillinger er nu blevet 6 mdr. og der er begyndt at ske ændringer i deres søvnrytme. Jeg er lidt i tvivl om, hvor meget de skal sove i løbet af dagen.
Som det ser ud p.t. kan de nogen gange snuppe en formiddagslur på 3-3½ time og andre gange kun 1½ time. Nogen gange sover de fem timer i løbet af dagen, andre gange kun 3. Det er heller ikke altid at de følges ad længere, som det ellers har været tilfældet. Og det er hårdt, når de kommer helt ud af trit, som det var tilfældet her forleden, hvor den ene vågnede meget tidligt af formiddagsluren og den anden sov meget længe, så jeg fik en dag med “enebørn” men desværre også uden pauser!
Jeg kan næsten ikke overskue, når der kommer for meget rod i synkroniseringen, er det synd at arbejde for at vedligeholde deres synkronisering? Det vil jo uvægerligt betyde at den ene skal vækkes… ofte med pylren til følge.
Vi er startet op på grød, men det er to skridt frem og et tilbage - en dag spiser de begge godt, en dag vil den ene slet ikke høre tale om grød og en dag vil de begge to kun have lidt eller slet intet….og hvis deres formiddagslur er for lang er de ofte så sultne, at de bare vil have flaske, fordi det andet går for langsomt…
Jeg giver dem grød, når de vågner af deres formiddagslur og fylder efter med flaske. Skal jeg starte med flere skemåltider allerede nu, eller vente til det ene kører lidt bedre? Har du et forslag til en dagsplan med hensyn til mad og søvn? P.t. ser planen nogenlunde sådan ud:
06: Vågner,
07: flaske
08: lægges til formiddagslur
Mellem 10-11: vågner og får grød + flaske
Mellem 12-13: lægges til eftermiddagslur, længden varierer afhængig af, hvor lang formiddagsluren var
Mellem 14-15: flaske
Ca. kl. 17.30-18: Her plejer der så at ligge en powernap på armen, men især den ene af mine drenge nægter nu at powernappe….og er derfor ret træt resten af aftenen
Ca. kl. 18-18.30: Flaske
Kl. 19.30 puttes for natten, får flaske og falder derefter uden problemer i søvn.
Kl. ca. 22.30-23: flaske
Kl. ca.02-03: flaske (kun den ene, den anden sover som regel til kl. 04 før der skal fyldes på igen)
Jeg har læst i nogle af dine svar til samme aldersgruppe, at du anbefaler både et flaskemåltid og et grødmåltid inden formiddagsluren…..det kan jeg få svært ved at nå…..synes det hele tager DOBBELT så lang tid, når der er to. Hvad foreslår du mht. dagsplan?
Med venlig hilsen
Katrine