Svar: Plan for mad og søvn - tvillinger
25. marts 2010
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt at arbejde på en fast plan for dagen, som begge børn følger - også selvom du så nogle dage er nødt til at vække den ene fra lur.
Når man har tvillinger synes jeg det må være dejligt at prioritere en fast rytme, netop fordi det ellers hurtigt bliver 'enebørn' hele dagen og dermed også en dag fuldstændig uden pauser for mor. Det er dejligt for børnene, men bestemt ofte også alt for hårdt for mor i længden.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen kunne nøjes med to lure dagligt, en formiddagslur og en middagslur. De vil ofte trives rigtig godt med en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur, fordi middagsluren så gør, at de netop kan undvære den 3 powernap om eftermiddagen, som din ene dreng nu også er begyndt at springe over.
Gennemsnitligt vil de fleste børn i denne alder trives meget godt med 3½ times søvn i løbet af dagen og 11 timer om natten. Nogle børn sover mere om dagen, men så vil nattesøvnen naturligt være kortere.
Det lyder som om at dine børn har det godt med en lang formiddagslur og det er naturligvis okay, de må gerne sove 1½ time om formiddagen, hvis det passer dem begge godt. Deres middagslur vil så kunne vare 2 timer, måske 2½ time og derefter er de så vågne til de skal puttes om aftenen. Det vil sandsynligvis være en rytme, som kommer til at passe jer alle fint.
Når du giver dem mad, vil jeg foreslå at du har begge børn foran dig siddende i høj stol og så giver du dem en skefuld skiftevis, så de på den måde spiser samtidig og også sidder ved bordet sammen. De kan ved siden af skemaden få mad i hånden at sutte på, det vil de synes rigtig godt om og det er godt at give børn i denne alder denne øvelse.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til morgen/formiddagslur ca. 8.30 og sover her 1½ time
Formiddag 10-10.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 sover her ca. 2½ time
Eftermiddag 16-16.30: Flaske og tilbydes også her lidt frugtmos og frisk frugt i hånden
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangpunktet er den mad i andre spiser om aftenen, vand af kop. Suppleres igen med lidt brødkorper, agurk eller lignende i hånden.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Flaske ligesom nu
Nat 03/04: Flaske ligesom nu
I takt med at drengene begynder at spise mere skemad i løbet af dagen og du får kørt dem ind i en rutine omkring dette, så vil deres rytme sandsynligvis ændre sig lidt igen. Det betyder også at de måske vil kunne undvære flasken om natten og have behov for en tidlig morgenflaske i stedet og hele dagens rytme ændre sig så lidt, så de spiser morgenmad senere og dermed også sover formiddagslur senere - men lige nu tror jeg at min skitserede rytme, vil kunne lykkes hos jer :)
Held og lykke med det projekt - og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske