Svar: Plastiklegetøj
26. marts 2010
Alder:
16 mdr.
Kære far og mor
Det er korrekt at der er lavet regler for legetøj og at legetøj fra vores barndom ofte indeholdt phthalater, som man mener kan skade forplantningsevnen og virke hormonforstyrrende. Phthalater er ikke bundet kemisk fast i PVC'en, og derfor kan de langsomt frigives hvis barnet f.eks. putter legetøjet i munden...
Det er jo svært at vide om der er phthalater i det legetøj, som jeres søn legede med som barn - det kan der i princippet godt være og det er naturligvis en reel bekymring I har. Jeg synes dog samtidig også at det er vigtigt ikke at overreagere, der er jo lidt nostalgi for både far og farforældre, når det gamle legetøj findes frem og det skal der naturligvis også være plads til ... Jeg synes derfor I skal prøve at vurdere, hvor meget jeres søn putter legetøjet i munden. Hvis han gør det meget, så tag det væk og lad ham kigge på det, når han bliver ældre og fortæl ham at det legede far med.
Hvis der er legetøj, som helt bløde badeænder osv. som I mistænker må indeholde phthalater, så kan I fjerne dette.
Jeg vil også foreslå jer at gå ind på miljoeogsundhed.dk, hvor I kan læse om netop phthalater i legetøj. Også på miljøministeriets hjemmeside mim.dk kan I finde artikler som omhandler phthalater i legetøj. Tag det med ud til bedsteforældrene og drøft det med dem - de synes måske I overdriver, I synes ikke de hører efter og man kommer længst med dialog. Som udgangspunkt vil I det jo alle rigtig godt for jeres lille dreng, så hvis I har et par faglige artikler at diskutere ud fra, så kan I måske finde et kompromis som tilgodeser jer alle lidt :)
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske