Svar: Væk med flasker om natten
26. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære håbefulde mor
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen fortsat have brug for 3 flasker i døgnet og ofte vil disse ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Det er altså flaskerne om dagen der normalt forsvinder først, netop fordi det jo også sikrer barnet et vist indtag af rigtig mad.
Først i 10 måneders alderen forsvinder der en flaske mere og barnet kan nøjes med 2 flasker i døgnet. Disse to flasker ligger ofte aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen, altså kl. 20 og 24 eller kl. 20 og 04 ...
Der er naturligvis børn som er i stand til at sove igennem helt uden at få mælk om natten, men det hører faktisk til undtagelserne, og hvis din drengs mælkebehov (og væskebehov) skal dækkes tilstrækkeligt og han samtidig skal have plads i maven til rigtig mad, så er det faktisk et helt reelt behov at få mælk både sen aften og tidlig morgen.
Du kan naturligvis godt forsøge om en flaske om dagen inden middagslur vil kunne gøre en ændring for jer og så må du derudover se om en af flaskerne om natten kan trappes ned. Som sagt vil de to flasker i døgnet (=400ml) i 10 måneders alderen ligge aften og sen aften eller aften og tidlig morgen og du må derfor prøve at vurdere, hvilken flaske du til den tid tror er bedst at trappe ud af - måden at gøre det på er at fjerne lidt af gangen, så han får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 8-9 måneder ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, tun, sildepostej, torskerogn eller lignende, Suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, så han bliver mæt nok, vand af kop.
Evt. flaske her for at sikre et mindre indtag om natten, men som sagt vil flaskerne om dagen ofte forsvinde først - men du kan forsøge :) Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, fuldkornsgrød med frugtmos, lidt neutral sødmælks-yoghurt med revne æbler, lidt tykmælk eller lignende (A38 kan virke mere surt), vand af kop
Powernappen forsøges sluppet, har han brug for den, har han brug for den og det er naturligvis også okay :)
Aften 18: Familiemad, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal være mad i stykker og moset mad, vand af kop. Han må gerne få pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller) osv. Helt almindelig børnevenlig mad.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid
Puttes til natten med en flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske - som evt. trappes ud, hvis I vil prøve at arbejde på flaske kl. 20 04 og inden middagslur - i 10 måneders alderen forsvinder så flasken inden middagsluren.
Nat/tidlig morgen 04: Evt. flaske, det kan være et helt reelt behov, det afhænger af tilbuddet i øvrigt. I kan dog godt forsøge at skrue dette indtag ned og i stedet indføre flasken inden middagsluren.
Der er altså flere måder at give de 3 flasker på, men det vil være sådan at han skal have mindst to af flaskerne i forbindelse med at han sover om natten og kun en flaske om dagen, for også at sikre plads i maven til rigtig mad.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
God weekend og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske