Svar: Kød, fisk, vindruer, tørrede abrikoser
26. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Nu hvor din dreng er 9 måneder gammel er det rigtig vigtigt at kød og fisk udgør en naturlig del af hans mad både til frokost og om aftenen.
Der findes ikke præcise mængder for hvor megetbørn under 3 år skal have, men fisk gerne næsten hver dag til frokost og kød også gerne flere gange om ugen.
En frokost i denne alder kan være rugbrød med forskelligt smørbart pålæg og meget gerne fiskepålæg, det kan være sildepostej, torskerogn, rognguf, tun, makrel osv. ligesom han også kan få rejer, muslinger og lignende som han selv kan spise og øve pincetgreb på. Kød kan være leverpostej, pate eller lignende, som smøres på brøddet men det kan også være frikadeller, stykker af pølse eller små kogte kyllingestykker som han spise i stykker og igen øver sit pincetgreb med.
Aftensmaden skal tage udgangspunkt i jeres mad og får I kyllingefileter skal han naturligvis spise dette og må få en mængde, som du synes virker passende i forhold til de øvrige ingredienser. Hvis I får lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, frikadeller, fiskefilet, laks osv. så får han naturligt kød og fisk som I andre spiser det.
Generelt er det en god idé at medtænke Y-tallerkenen, både når I selv spiser, men også når I serverer mad for jeres dreng. Forestil dig at tallerkenen er delt op med et stort Y, øverst oppe ligger kød, fjerkræ, fisk mv. På venstre side ligger brød kartofler, ris eller pasta og på Y´ets højre side ligger grøntsager og evt. lidt frugt.
Y-tallerkenen bruges især som anbefaling til børn over 3 år, men der er intet i vejen for at du medtænker samme princip i forhold til din dreng allerede nu. Det vil sige at en tallerken skal være delt op så:
1/5 er kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og sovs
2/5 er brød, kartofler, ris eller pasta
2/5 er grønsager (gerne 2 forskellige slags) eller frugt
Vindruer til børn er i princippet okay, MEN, faconen og skrællen gør at små børn meget let får dem galt i halsen og det kan være farligt - meget farligt. Du bør derfor pille vindruerne og skære dem i kvarte og fjerne evt. kerner - så må du gerne give ham små vindruefrugtkøds-stykker :)
Tørrede abrikoser smager rigtig godt det synes jeg også - men hold lidt igen med tørret frugt. Giv så vidt muligt frisk frugt til din dreng :)
Med hensyn til rosiner og begrænsninger af dette, så anbefales det at små børn under 3 år ikke får mere end max 50 gram rosiner om ugen, de kan få lidt rosiner en gang imellem, men bør ikke få det hver dag.
Rosiner kan have et højt indhold af svampegiften ochratoksin A, som stammer fra skimmelsvampe og er kræftfremkaldende. Det betyder ikke noget, hvis børnene spiser mange rosiner én dag og ingen de næste. Det er det totale indtag over en længere periode, som skal begrænses. Der er her ingen forskel på om rosinerne er økologiske eller ej.
Frugtpålæg og anden tørret frugt indeholder ikke denne svampegift og derfor er der ikke begrænsninger af den grund. Men en del tørret frugt er tilsat ekstra hvidt sukker og undersøgelser viser at noget tørret frugt faktisk er så sødt, at det svarer til at man giver barnet vingummi som mellemmåltid og det ville man jo normalt aldrig gøre.
Så frisk frugt er normalt at foretrække :)
Fortsat god appetit og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske