Svar: Opstart i dagpleje - 8 mdr.
26. marts 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev og velkommen til :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives rigtig godt med en rytme, med to lure dagligt og hans lure om dagen kan fint kombineres med rytmen i dagplejen. Det er helt relevant at Oscar sover 2 lure dagligt og det er meget fint at luren ligger så tidligt om morgenen at han kan nå at være med i legestuen om formiddagen og middagsluren ligger fint i forhold til at han også kan nå at få frokost sammen med de andre børn inden han skal sove igen.
Den 3. powernap han tager om eftermiddagen vil han sandsynligvis fortsat have behov for i den periode hvor han køres ind og skal bearbejde alle nye indtryk, men ellers vil denne lur sandsynligvis springes over med den alder han har nu og på sigt skal han altså være vågen fra han vågner af en middagslur til han skal puttes om aftenen.
Oscar sover en del mere end andre børn på denne alder og det vil sandsynligvis ændre sig stille og roligt i takt med at han begynder i dagpleje, aktiveres og oplever mere og mere dagen igennem.
En plan for dagen, som passer fint med hans alder og dagplejens rytme, vil se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Køres i dagpleje og tilbydes her lidt frugt, ½ bolle med smør eller lignende, vand af kop
Puttes til formiddagslur og sover ca 45-60
Frokost 11-11.30: Rugbrødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 12, sover et par timer
Eftermiddag 14.30: Tilbydes lidt tykmælk med rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper evt. ½ times tid om eftermiddagen, fordi han har brug for at sove lidt ekstra.
Sen eftermiddag/før aftensmad: Tilbydes lidt grønt, kogte ærter, majs, gulerod eller lignede imens du laver aftensmaden klar.
Aften 18.30: Aftensmad som I andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags osv. Børnevenlige retter som pasta med kødsovs, lasagne, fiskefilet, laks, frikadeller osv. Der skal være mad i stykker og mos. Vand af kop.
Tilbydes en godnatgrød så I er sikre på at han ikke går sulten i seng.
Puttes til natten med en flaske kl. ca 20
Nat: Flaske kl. 04 ligesom nu - får således 3 flasker i døgnet, aften - nat og inden middagslur. Når han bliver 10 måneder vil flasken inden middagsluren sandsynligvis forsvinde og de to flaske aften og meget tidlig morgen bibeholdes til han er et år.
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne tage barnevognen med til dagplejer og lade ham sove i egen vogn om dagen. Den kender han og er tryg ved. Derudover tænker jeg at I skal prøve at putte ham en lille smule senere end I gør lige nu, så han naturligt er mere træt og parat til at overgive sig.
På sigt vil det være rigtig fint, hvis han sover en lille smule senere hele dagen igennem end han gør lige nu, så han begynder at kunne nøjes med kun to lure dagligt, faktisk får han lige nu 4 lure om dagen og planen jeg har sendt jer skruer ned til 3 lure - på sigt altså kun 2 lure. Det i sig selv vil hjælpe ham til også at kunne sove bedre om dagen.
Derudover må I tro på at dagplejer naturligt vil kunne putte ham, ofte er der ingen problemer i dette, når bare han føler sig tryg. Situationen er en helt anden end hjemme og det betyder at mange børn bare accepterer og lægger sig til at sove. Så prøv at se om I kan putte ham lidt senere, ændre lidt på rytmen, så han også bedre kan sove - men se også om ikke det nok skal lykkes for dagplejer at få det hele passet ind :)
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god påske og god indkøring, når I kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske