Svar: Vil ikke spise rugbrød - 9 mdr.
27. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Prøv i første omgang om ikke du kan finde andre former for fiberholdigt brød, som din lille Emma vil synes om. Schulstad laver blandt andet levebrød med et højt indhold af fibre, men som stadig er lidt lysere end rigtig rugbrød. Det kan være en måde at komme igang på.
Derudover handler det meget om at servere mad i stykker, som er interessante for jeres datters alder. Det kan være kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Det kan være godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle), rejer, muslinger, lidt rosiner, stykker af pølse eller lignende. Jo mere forskelligt jo bedre er det og jo mere får hun også øvet sit pincetgreb.
Brug gerne grøntsagsmos som smørbart pålæg på rugbrødshapsere, brug også gerne fiskepålæg som makrel, sildepostej, tun osv. Det behøver ikke kun være smøreost og leverpostej - igen jo mere forskelligt, jo bedre er det :)
Du kan også give hende øllebrød i en periode, f.eks. skifte mellem havregrød og øllebrød om morgenen, for på den måde at få rugbrøddet i hende. Til frokost synes jeg det er vigtigt at give hende grøntsager og kød og fisk - også selvom hun ikke spiser rugbrød. Det er vigtigt at hun ikke kun får denne type fødevarer om aftenen, men gerne to gange dagligt, for at være dækket så godt ind som muligt.
Mit forslag til en dagsplan til et 9 måneders barn ser således ud:
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med pasta, en kartoffelbåd, stykker af frikadelle osv. jvf. ovenstående - evt. suppleret med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), vand af kop.
Evt. flaske eller ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, risotto, ris med sur-sød-sovs, frikadeller, laks, rødspættefileter osv. Vand af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød inden sengetid, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten
Sen aften: Ammes ellers flaske
Meget tidlig morgen: Evt. ammes eller flaske, det afhænger af om der give mælk inden middagslur - det er i denne alder passende med 3 flasker eller amninger dagligt og de ligger ofte aften, sen aften og tidlig morgen eller aften, sen aften og inden middagslur.
Håber du kan bruge ovenstående tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske