Svar: Ørebarn og mælk
27. marts 2010
Alder:
9 mdr.
Hej igen
Det har været fremme at der er en sammehæng mellem mellemørebetændelser og indtag af komælk og nogle forældre oplever også at der sker en bedring, hvis de fjerner mælk fra kosten. MEN; man diskuterer meget den dokumenterede sammenhæng mellem dette og det er så vidt jeg ved stadig tvivlsomt, hvorvidt dokumentationen holder eller ej.
Det er uhyre vigtigt ikke bare at fjerne bestemte fødevarer fra barnets kost - herunder også mælk - uden at sikre barnets behov på anden vis. Når man fjerner visse fødevarer risikerer man at barnet kommer til at mangle vigtige næringsstoffer og derfor bør det som udgangspunkt altid aftales med en læge, hvis man laver større ændringer som f.eks. fuldstændig at fjerne mælk fra kosten.
Det kan bestemt ikke anbefales at give soyamælk i stedet! eller for den sags skyld andre alternative mælkeformer.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Hvis man har et barn, som ikke tåler komælk, altså et barn som har komælksallergi, så vil man anbefale at barnet får speciel modermælkserstatning og dette op til 3 års alderen og derudover måske også kalktilskud.
Hvis man har et barn, som ikke drikker mælk nok, men som stadig spiser yoghurt, sovs osv. og derfor får og også tåler mælkeprodukter, men bare ikke får nok - så vil man anbefale at barnet tilbydes ekstra kalktilskud.
Kalk eller calcium er en vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Derfor er det vigtigt at din datters kalkbehov dækkes, også hvis hun i en periode ikke får mælk nok. Tal med jeres læge om dette.
De fleste børn vil have brug for 3 amninger eller 3 flasker i døgnet og vil i 10 måneders alderen trives med 2. At du kun ammer en gang i døgnet og ikke tilbyder din datter flaske er nok lige i underkanten af, hvad hun egentlig har behov for, for at være dækket ind ... Det handler ikke om at hun kun skal have mælk/kalk, det handler også om at hendes væskebehov skal dækkes ind.
Du kan overveje om du kan og vil amme hende en gang mere i løbet af døgnet f.eks. aften eller tidlig morgen eller inden middagslur og så må du derudover lave hende grød om morgenen på mme og også gerne give hende mme af en kop, som drikke mælk. Hun skulle meget gerne nå op på 500ml mme eller modermælk dagligt og derudover dækkes væskebehovet af vand.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske