Brev:
Problemer med flasken og skemaden
27. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Problemer med flasken og skemaden
Kære Helen
Vi har en dejlig datter, Alma, på fem måneder, som trives og er glad og udvikler sig som hun skal. Vi har bare et problem. Hun vil ikke tage sutteflaske og heller ikke skemad.
Hun er blevet ammet fuldt ud siden fødslen, og der har ikke været nogen problemer. Hun er dog lidt lille i det, men hun trives og er glad, så jeg har ikke umiddelbart indtryk af, at hun mangler noget. Hun har dog kun taget 750 g på over de sidste to måneder, hvilket vores sundhedsplejerske var lidt bekymret over, men så vidt jeg kan se, følger hun who's vækstkurve meget pænt, så jeg har ikke helt kunne forstå, hvorfor det var et problem. Hun er dog ikke vokset så meget i højden. Hun var 51, da hun blev født, og nu er hun 60, men jeg ved ikke, hvor meget man skal afvige fra kurverne, før man skal begynde at bekymre sig?
Nå, men tilbage til flaskeproblematikken. Da hun var helt lille fik hun sutteflaske et par gange, men så gik der en lang periode, hvor hun kun fik bryst, og nu nægter hun at tage flaske. Det behøvede ikke at være noget stort problem, hvis det ikke var fordi, at jeg skal starte på arbejde igen allerede om to måneder, altså når hun er syv måneder. Så går min kæreste på barsel frem til hun er et år.
Så vidt jeg kan forstå skal modermælk eller modermælkserstatning stadig udgøre en stor del af hendes kost, når hun er syv måneder? Derfor begynder jeg efterhånden at blive lidt nervøs over, at hun ikke vil tage flaske. Vi har prøvet et hav af forskellige flasker og forskellige mærker af modermælkserstatning. Vi har prøvet at give hende flasken, når hun er meget sulten, når hun er lidt sulten, når hun er træt, når hun er frisk, når hun ligger hos os, når hun ligger for sig selv, når hun sidder i skråstolen.. osv. osv.. Men lige meget hjælper det.
Hun bliver stiktosset hver eneste gang. Vi har efterhånden forsøgt i 3-4 uger uden held. Har du et godt råd til, hvad vi kan stille op?
Vi har også prøvet at give hende mælk af kop, men det vil hun heller ikke. Vi har dog ikke forsøgt den strategi så meget, da jeg tænker, at det må være meget svært at få nok mælk i hende med en kop (det er omkring en halv til tre kvart liter de skal have om dagen, ikke?), men det ved jeg ikke, om er rigtigt?
Vi har heller ikke haft stort held med skemaden, men der tænker jeg, at det måske kan skyldes, at hun ikke er klar, så det har ikke været helt så bekymret over.
Af hvad jeg har kunne læse mig frem til, kan jeg forstå, at nogle børn først er klar til skemad omkring 6 måneders alderen. Er det rigtigt? Og er det tids nok først at starte med skemaden der, når jeg begynder på arbejde, allerede når hun er 7 måneder?
Indtil videre har vi kun forsøgt os med risgrød, men jeg har tænkt, at grunden til, at hun ikke vil spise skemad, måske er fordi, hun ikke kan lide det. Kan det være en idé at røre lidt frugtmos i for at gøre det mere interessant for hende?
Jeg ser frem til at læse dit svar.
De bedste hilsner
Mette