Svar: Problemer med flasken og skemaden
27. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Tak for din fine beskrivelse af lille Alma :) Jeg kan se i livets bog at Alma ligger meget fint på kurverne vægtmæssigt, men jeg kan godt se at hun falder i sin længde kurve. Spørgsmålet er dog om dette er et rigtigt på, kan det ikke tænkes at der er målt forkert, der er jo altid måleusikkerhed og hun er jo sådan set 'vokset nedad' siden hun blev født og det lyder jo lidt mærkeligt ... :) Ser man på hendes vægt og længde så passer dette meget fint sammen, så lige nu er jeg ikke så bekymret.
Men du skal naturligvis sikre dig at hun får både mælk og mad nok og det vil være rigtig fint at fortsætte lidt med skemaden, fordi hun derigennem også vil få lidt proteiner, som er vigtige i forhold til væksten.
Du må gerne komme lidt frugtmos i risgrøden for at se om hun så bedre kan lide smagen. Du kan også prøve med majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød eller f.eks. quinoagrød med papaja og æblepure - se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver det - det smager faktisk super godt! :)
Du må også gerne give hende lidt grøntsagsmos, det kan være lidt gulerodsmos, eller kartoffelmos med forskelligt grøntsager i, du kan komme lidt olie i eller f.eks. lave en smørsovs og hælde over. I al hjemmelavet mad skal der tilsættes fedtstof.
Du kan også prøve at købe nogle af de forskellige grødprodukter og grøntsagsmos på glas. Der findes rigtig mange forskellige og det er fint, netop for at variere. Du skal ikke være så bange for at give hende for meget forskelligt, snarere tværtimod, det er helt okay.
Hun skal stadig ammes ligeså meget som hun plejer at blive og det vil normalt være ca 6 gange i døgnet med den alder hun har nu. Dette nedsættes dog stille og roligt og i 7 måneders alderen, hvor hun skal til at passes, vil de normalt være meget passende med 4 amninger dagligt. Disse amninger vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og det betyder at du stadig vil kunne amme hende 3 gange dagligt selvom du går på arbejde. Det er altså amningen inden middagsluren der skal erstattes af noget andet til den tid og det kan så være flaske eller måske en kop.
Det er meget fornuftigt at introducere en flaske allerede nu, men vil hun ikke, ja så må du holde fast i at du godt kan amme 3 gange i døgnet selvom du går på arbejde og så går det nok endda ... der er altså ikke grund til at gå i panik :) Hendes behov for mælk kan også sikres ved at bruge mme i grød og mos og derudover må væskebehovet dækkes via vand af kop.
Når hun protesterer mod flasken, så kan det skyldes at hun ikke kan finde ud af teknikken, men det kan også skyldes at hun ikke kan lide smagen. Det kan derfor være en god idé at forsøge med forskellige typer af flaskesutter eller prøve med udmalket modermælk eller f.eks. lidt kogt vand med lidt sukker. Hvis det er teknikken, så er det et spørgsmål om at finde en flaskesut hun kan finde ud af. Hvis det er smagen, så er det valg af mme, som er vigtigt - alternativt altså udmalket modermælk ...
En plan for dagen, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, quinoa, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Grøntsagsmos af milde grøntsager som gulerod, kartoffel, blomkål, squash eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og begynder måske at kunne sove uden mælk midt nat ... de fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk der.
Som du kan se indgår der skemad fast 2 gange dagligt og dette, når hun vågner og naturligt er parat - amningerne ligger så efterfølgende, inden hun skal sove.
Det er fint at prøve dig frem med grød og mos, for at se hvad hun bedst kan lide og variere det lidt, så hun stille og roligt får forskellige smagspræferencer og lærer at spise forskelligt :)
Det er ikke et spørgsmål om at hun skal spise store mængder, 3-4 skefulde er fint at starte med og så øger du mængden stille og roligt. Det er og burde ikke blive noget problem for far at give skemad, når hun er 7 måneder gammel, her er hun rigtig godt igang. Også selvom hun først rigtigt begynder, når hun er 6 måneder :)
Så ro på, håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske