Svar: Mælk før putning, søvn mv.
28. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Kære spørgende mor
Når jeg anbefaler at man starter med at give skemad, når barnet vågner af lur og giver mælken inden barnet puttes igen, så er det fordi barnet naturligt på denne måde vil finde bedst plads i maven til begge ting. Samtidig vil de fleste børn naturligt sove godt og vil, som du også er inde på, naturligt bedre kunne falde i søvn, hvis de har fået mælk først. Din problemer med at du er nødt til at gå tur for at få din dreng til at sove, vil altså kunne løses ved at du begynder at bytte rundt på skemad og mælk - og giver mælken inden han puttes. Jvf. tidligere sendt plan :)
Hvis han ammes ca. 6 gange i døgnet, så vil han få sit behov for mælk dækket hos dig. Udover det du giver ham, så skal maden energiberiges ved også at bruge mælk i den, altså modermælk eller modermælkserstatning. Men derudover vil det være rigtig fint at give ham vand af en kop. Det er fornuftigt at lære ham at drikke vand, helt almindelig frisk vand. Vand er den bedste tørstslukker og han lærer at det at drikke ikke altid behøver smage af noget. Det er naturligvis også sådan, at hvis du føler han har brug for ekstra mme ud over hvad du kan give ham fra brystet, så må du naturligvis også give ham det af kop - men som udgangspunkt vil vand være bedre.
Det vigtigste i forhold til sengen er at barnet føler sig tryg og roligt ved den og forbinder den med noget rart. Hvis du således er nødt til at lægge din dreng fra dig, fordi du skal i bad og du vil være sikker på at han ikke trille, kommer til skade eller lignende, så må du naturligvis gerne lægge ham i sengen. Men ellers er det faktisk bedre at lade ham lege på gulvet, netop så sengen ikke forbindes med leg og sjov, men forbindes med stedet, hvor han skal puttes.
At din dreng pludselig begynder at være mere vågen og søge brystet hyppigere om natten kan godt skyldes et tigerspring, det kan dog også hænge sammen med at han nu begynder at have behov for lidt mere mad i løbet af dagen og måske lidt mere struktur i forhold til hvornår han spiser, sover osv. Hele dagens rytme påvirker også rytmen om natten og det er vigtigt at mætheden skabes fra morgenstuden og hele dagen igennem og ikke kun om aftenen, for så vil han naturligt søge brystet igen og igen om natten.
Mit forslag er at du prøver at følge den plan jeg har sendt dig, både med skemad og derefter mælk inden han så puttes til lur. Når du putter ham, så starter du altså med at amme ham og herefter lægger du ham i voksipose, giver ham overtøj på - hvad han nu sover i og så putter du ham i barnevognen. Han skal ikke være spilvågen, men registrer lige hvor du lægger ham og ved at det er der han nu skal sove. Så triller du vognen lidt, holder pause, lytter. Hvis han ikke siger nok, så holder du bare vognen stille, klynker han, så triller du lidt igen, holder atter stille og hvis han ikke siger noget lader du vognen stå, når han klynker triller du lidt igen og ny pause.
Ved hele tiden at holde pause, så lærer du ham at falde i søvn uden at behøve blive trillet :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske