Brev:
Vil ikke sove i løbet af dagen - 4 mdr.
28. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Vil ikke sove i løbet af dagen - 4 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver, da jeg har store vanskeligheder med at få min datter på 4 måneder til at sove om dagen, medmindre det foregår i barnevognen. Vores egen sundhedsplejerske er meget fokuseret på, at vores datter skal lære at falde i søvn af sig selv, og at det bedst læres ved at hun græder sig selv i søvn – mens vi fortsætter det daglige liv i hjemmet, så hun også vænnes til dagligdagslyde.
Jeg kan se fornuften i at lære et barn i at falde i søvn af sig selv, men metoden er jeg skeptisk overfor. Vi har forsøgt, men der kan gå mere end en time med massiv gråd, uden at vores pige falder i søvn. Og hun er virkelig ulykkelig og svær at trøste, når vi tager hende op af vuggen – også efter fx 30 min.
I stedet har jeg i en periode siddet ved hende imens hun skulle sove – det havde effekt i ca. en måned, men har slet ikke fungeret den sidste måned. Derudover har vi prøvet at anvende vuggefunktionen – noget som også tidligere har fungeret, men ligeledes ikke fungerer mere. Det virker ellers om aftenen – her skal det nævnes, at hun sover svøbt. Faktisk er det først for nylig, at vi har puttet i vuggen til aften – indtil da har vi båret hende i søvn i vores arme og lagt hende i liften som stod ved siden af mig i vores seng. En aftenputning i vuggen tager fra få minutter og op til en halv time, hvor vi vugger hende til ro – så det er klart en succes.
Jeg tror selv, at nogle af alle sovevanskellighederne hænger sammen med en barsk start. Vores pige blev født meget hurtigt, og fik nogle nerver i klemme i ryggen. Da hun var 2 mdr. gammel, var ryggen helt i orden igen efter en række kiropraktorbehandlinger. Indtil da kunne hun kun falde i søvn, når vi gik med hende i favnen – og kun sove videre i armene eller på brystet af os. Yderligere blev hun svøbt, da hun ellers fægtede vanvittigt rundt med arme og ben.
Vuggen har således været i brug om dagen siden vores datter var 2 mdr., hvor dagslurene langsomt gik fremad ved mig ved hendes side den første måned (fire lure dagligt på 30-50 minutter). Derefter er alt sovning gået helt galt herhjemme – både dag og nat. Om natten havde vi interval-sovning – en time ad gangen. Det arbejder vi på at ændre pt., ved at jeg sover i et andet rum end vores datter. Det fungerer rigtig godt, og de fleste gange sover hun nu 2,5-3 timer uden problemer. Så jeg er fortrøstningsfuld omkring nætterne, hvor hun sover fra ca. kl.20-6/7, afbrudt af ca. 3 amninger.
Om dagen er det blevet stort set umuligt at få vores pige til at sove, hvis ikke hun trilles i søvn i barnevognen. Få gange falder hun i søvn i forbindelse med amning, og accepterer at blive flyttet i vuggen selvom hun registrerer at jeg flytter hende. Det bekymrer mig lidt i forhold til, at hun gerne skal få lært at falde i søvn selv – også gerne inden vuggen bliver for lille og hun skal til at sove i tremmeseng om natten. Jeg har tidligere set dagen som det gode tidspunkt at arbejde med søvnen – men lige nu virker det komplet umuligt. Jeg er selvfølgelig klar over, at hun er blevet meget mere opmærksom og er vanvittig nysgerrig, og at det selvfølgelig ikke gør det lettere for hende at skulle lære at sove. Slet ikke når det altid har været meget vanskelligt.
Der var et sammenfald af begivenheder, som kan have fået vores fremskridt på søvnfronten til at falde fra hinanden: Vaccination og manglende appetit i 4-5 dage. En vejning til sundhedsplejerskernes åbent hus, som viste en vægtøgning på 600g på 4 uger og medfølgende vejledning om at lægge hende mere til; hun begyndte at afvise mit bryst – og efter samtal m egen sundhedsplejerske var vægtøgningen faktisk okay, fordi vores datter følger sin egen kurve fint og der aldrig har været problemer i den retning.
Bagefter alt polemikken omkring vægt og mad blev vi ramt af en uge med maveinfektion og opkast. Endeligt har vi været en tur forbi lægen og kiropraktoren for at sikre, at der ikke skulle være noget fysisk forbundet med sovevanskellighederne.
Vores datters vågenperioder er på 1-2,5 timer, afhængig af de aktiviteter jeg laver med hende. Synes endvidere hun er let at aflæse, når hun er træt – og pakkes hun direkte i vognen dér, tager det kun få minutter inden hun falder i søvn i barnevognen. Oftest sover hun lidt videre efter parkering.
Endeligt vil hun ikke have sut og finder ikke tryghed i et sovedyr. Hun er udelukkende blevet ammet indtil for få dage siden, hvor jeg er begyndt at give hende grød. Hun nægter at tage flaske, hvilket vi har prøvet for at kunne aflaste mig mens det hele var mest kaotisk.
Det jeg håber du kan hjælpe med, er nogle råd til at lære vores pige at falde i søvn selv.
Venlig hilsen
Majken