Svar: Vil ikke sove i løbet af dagen - 4 mdr.
28. marts 2010
Alder:
4 mdr.
Kære Majken
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig, jeg vil dog også anbefale dig at læse min bog "Sådan får du dit barn til at sove!" som udkommer den 15. april. Den vil give dig troen på at det du gør og det I har gjort faktisk ikke er så tosset og det er meget vigtigt at du lytter til dig selv og til det du selv fornemmer virker! Det må du love mig :)
Med den alder din datter har nu og som du beskriver hende, så lyder det umiddelbart som om at hun skal igang med lidt skemad. Det vil være med til at give lidt mere mæthed, så hun ikke søger brystet helt så tit (og du dermed på sigt aflastes lidt) og samtidig vil det give jer mere struktur på dagen, mere rytme.
Jeg vil foreslå dig at du begynder at give hende skemad 2 gange dagligt. Ikke store mængder, for hun er stadig meget lille og hendes mave skal have mulighed for at følge med - men lidt har også ret og det vil hjælpe jer på sigt. Hun skal have grød to gange dagligt - frokost og aften.
Derudover vil jeg anbefale at du nu arbejder på at hun sover 3 lure dagligt, en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Det gør ikke noget, hvis du til den ene lur, gerne middagsluren vælger at trille hende en tur, fordi du derved får hende til at sove mere sammenhængende. De to andre lure skal hun stille og roligt lære at sove uden at trille hele tiden, men stadig så hun får en naturlig rytme med at sove i sin barnvogn, som hun også har nu :)
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning, hvorefter dagen starter.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød af ris, majs, hirse, boghvede, eller quinoa - evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl. ca 13
Eftermiddag 16-17: Ammes
Puttes til dagens 3. lur som ofte er en kort lur
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grød - en anden type end til frokost og også her er det okay med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang og hvor sen en 3. lur hun har taget.
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre
Nat 03: Ammes og sover til næste morgen tidlig
Som du kan se er der stadig masser af amninger fordelt over hele døgnet og derudover også plads til 2 x skemad (små mængder, max ½ dl) og 3 lure dagligt. Jo mere rytme og struktur i denne retning du kan følge, jo mere vil det hjælpe jer.
Med hensyn til at falde i søvn af sig selv, så er jeg helt enig med dig i at hun ikke skal ligge og græde i længere tid. Det er vigtigt at du giver hende mælk og ikke putter hende før hun er parat til at sove.
Når du lægger hende fra dig, skal det være inden hun falder i så dyb søvn, at hun ikke ænser at hun bliver flyttet. Det er synd for hende, hvis hun sover godt og idet hun så lægges ned, så oplever hun et skift og bliver forskrækket fordi hun pludselig er lagt et helt andet sted. Det er utrygt. Det er derfor vigtigt at hun lige når at følge lidt med i at hun rent faktisk flyttes, men samtidig på et tidspunkt, hvor hun er træt nok til at sove videre og ikke protesterer - det er svært, men det kan lade sig gøre.
Se og lyt til hendes vejrtrækning, hendes øjne. Prøv at lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte hende fra din favn ned i egen seng. Hun må gerne være svøbt, det er fint, det giver hende ro og hjælper hende videre i søvnen. Stå lidt ved hende, hold dine hænder roligt på hende, så hun fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hendes krop, så der er lidt tyngde, vug hende blidt imens hun ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser.
Når du putter hende i barnevognen, så lad hende ligge, lyt, hold dine hænder på hende, fornem hendes behov. Hvis hun ikke siger noget, så lad hende være, klynker hun, så triller du vognen lidt, holder pause, lytter, siger hun ikke noget lader du vognen være stille, klynker hun så triller du lidt igen. Hele tiden trille lidt, holde pause, trille lidt, holde pause, på den måde kan hun lære at sove uden at være i konstant bevægelse.
Hvis du nogle dage vil putte hende i vuggen, så brug samme princip. Hun behøver ikke blive vugget hele tiden, stop, lyt, afvent, vug kun hvis hun klynker ellers lad hende falde til ro selv, gerne med dine beroligende hænder på sin krop.
Ingen børn kan sove på kommando og det er vigtigt at hun er træt nok og fyldt godt op med mælk, når hun puttes. Det er vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men fjernes fra favn til stedet hun skal sove lige der, hvor øjnene kører rundt i hovedet og hun tydeligt er ved at falde i søvn.
Jeg håber mine tanker og plan for dagen hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske