Svar: Småspiser og powernapper hele dagen
28. marts 2010
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Tillykke med den lille pige, dejligt at høre at I har fået en lillesøster :)
Det lyder umiddelbart som om at din datter har en rytme, hvor hun sover meget tidligt hele dagen igennem. Det er i og for sig fint nok, hvis hun og I trives med det, for samlet set, dækkes hendes behov for søvn jo fint. Men med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, hvis hun kunne begynde at sove lidt længere af gangen og være mere vågen og aktiv mellem sine lure.
Jeg vil derfor sende dig en plan for dagen, som jeg synes I skal arbejde hen imod, netop hvor din datter begynder at have lidt længere vågne perioder og derefter sover mere samlet.
Mit forslag ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre, vågner hun her, må hun få morgenlur som nu
Morgen 7.30-8: Vågner og dagen begynder rigtigt. Får grød, gerne hirse, boghvede eller quinaogrød, som er grød lavet med flager og med lidt mere fylde. Evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, altså senere end nu. sover her ca 45-60 minutter som nu.
Frokost 11-11.30: Grød (anden type end om morgenen), eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Her sover hun dagens længste lur og du må gerne en overgang gå med hende, for på den måde at holde hende sovende og få påvirket hendes rytme.
Storebror hentes
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3 lur, som ofte er den korteste lur.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Flaske med Vælling
Nat: Begynder evt. at kunne undvære flaske kl 03, nogle børn har dog brug for den indtil 6 måneders alderen.
Som du kan se er tidspunkterne for søvn hele dagen igennem flyttet, så din datter sover senere og er længere vågen og mere aktiv mellem sine lur. Hendes indtag af mad og mælk er tilpasset en rytme, som giver mulighed for at fylde hende ekstra op, så hun derved også begynder at kunne sove lidt længere stræk inden hun atter vågner op og søger flasken.
Jeg vil derfor anbefale dig at du forsøger at følge de angivne tidspunkter i planen, naturligvis kan du ikke flytte det hele på en gang, det er meget fint at du så flytter med ca. 15 minutter af gangen, så hvor du nu putter hende kl. 8.45, så ændrer du dette til kl. 9, derefter til 9.15 og så til 9.30 så hun stille og roligt lærer at være mere vågen og sove lidt senere og på den måde få skabt en rytme som foreslået.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske