Annonce

Annonce

Svar: Intelligent barn med berøringsangst?


29. marts 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære Intelligente mor

Tak for dit brev og din meget fine beskrivelse af din datter, som får mig til at overveje lidt forskelligt :) Jeg vil derfor meget gerne dele mine tanker med dig.

Intelligens er mange ting og det er fortidligt at udtale sig om, hvordan jeres datter er, når hun bliver ældre. Det er dog vældig fint at du er opmærksom på, at din datter måske har lidt andre behov, end du oplever hos alderssvarende børn og det er naturligvis din opgave, at støtte hende og guide hende i så god en retning som muligt.

Der er en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. Han er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på.

Howard Gardner taler om 7 forskellige intelligenser: "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens, "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".

De 7 intelligenser arbejder som regel sammen, det vil sige at man har og bruger flere af dem på samme tid og de komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum. Man skal også have en kropslig intelligens der giver smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.

Hvis man f.eks. er kropsligt intelligent, så skal man helst røre ved ting, afprøve ting. Man finder løsninger ved at prøve sig frem, man har svært ved at sidde stille og man er i det hele taget livlig.

Er man derimod "logisk-matematisk intelligent" så interesserer man sig i stedet for deltaljen og studerer til bunds og de børn som man ofte ser sidde og vende og dreje hvert eneste stykke legetøj igen og igen, hører mere til i denne gruppe.

Det er ikke sådan at man er bedre, hvis man er det ene eller det andet, men det er simpelthen en teori som forklarer hvorfor vi er forskellige og hvorfor vi lærer og tilegner os viden på forskellig vis. En meget interessant tanke, som man fint kan sætte over på små børn. Netop når man mødes i mødregrupper og andre steder, hvor man er sammen med med alderssvarende børn, så er det let at se hvor forskelligt børn lærer og det er godt at være opmærksom på.

Jeres datter er stærk på nogle områder og er mere følsom på andre områder og det er helt okay. Hun lyder dygtig til at tale og kommunikere, hun er begyndt at vise empati og krammer sin bamse osv. men kropsligt og socialt har hun brug for lidt mere støtte. Det er her rigtig godt at hun nu er begyndt i vuggestue, hvor hun netop i samvær med andre børn, vil lære at af at se hvordan de gør - vil studere detaljen og gøre det selv.

At komme godt ud af det med andre mennesker ...


Annonce

... kræver social intelligens og det er noget man lærer. Der findes masser af kloge mennesker som har en dårlig social intelligens. Det er mennesker som er enspændere, som ikke kan finde ud af at indgå i dialog, ikke lytter eller er opmærksomme på de signaler andre sender osv. Jeres datter lytter og er opmærksom, men hun skal lære at være sammen med andre og det lærer hun med tiden.

Man kan godt lære børn visse ting - også sociale ting, som sige pænt tak for en gave, sige tak for mad, sige undskyld osv. men kan kan ikke på samme måde fortælle et barn, hvordan det skal spørge ind til en anden så den anden føler sig værdsat og interessant. Man kan ikke fortælle et barn, hvordan det kan trøste en anden osv. det er noget barnet lærer af måden vi som forældre er omkring vores barn på og af at være sammen med andre børn. Hun er allerede godt igang og viser som sagt allerede lidt empati i forhold til sin bamse, hun vil udvikle sig videre, ved at være socialt samme med den andre børn.

I vuggestuen vil hun lære at begå sig socialt ved at se, hvad hun gør ved andre og ved selv at mærke, hvad andre gør ved hende. Og leg er et vigtigt redskab til dette - nogle gange må man være med i legen, andre gange må man ikke, atter andre gange må man kun være med, hvis man spiller en bestemt rolle osv. Det kan være hård læring, men det er vigtig læring og hun er stadig kun 13 måneder - det lærer hun meget mere af, når hun bliver 2, 3 og 4 år :)

Du skriver at hun har svært ved at tåle klister og at hun generelt mangler den der tumle, bumle mentalitet, som små børn normalt har. Jeg kan her ikke lade være med at tænke på om jeres datter har det man kalder for sanseintegrationsproblemer. Børn med sanseintegrationsproblemer virker ofte intelligente, men kan samtidig godt virke lidt motorisk dovne, de sidder mere stille end de kravler omkring. Det handler om at hvis man skal kunne styre sin krop, så skal man også kunne styre sine sanser. Der skal være et samspil, en koordination af både følesans, synssans, balance osv. for at man tør begynde bevæge sig rundt, kravle, rejse sig, gå osv.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Man kan hjælpe barnet med sansemotorisk træning og flere fysio- og ergoterapeuter tilbyder dette. Sansemotorisk træning skærper barnets sanser så barnet bliver bedre i stand til at modtage indtryk, bearbejde dem og barnet styrkes i at være i de omgivelser der nu er. Det kan hjælpe barnet til bedre koncentration og større kropsfornemmelse og det kunne godt lyde som om at jeres datter ville have glæde af dette.

Du kan prøve at søge på "sanseintegration" og "sansemotorisk træning", så kan du læse om disse ting og finde råd og vejledning. Læs lidt om det og se om ikke du synes der er flere ting, som passer på din lille pige :)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!

Rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Plus-Plus BIG: Sjov og lærerig leg for de mindste

Når det kommer til små børns udvikling, spiller leg en afgørende rolle. Det er en væsentlig måde for børn til at udvikle deres finmotorik, evnen til at fordybe sig, lære om farver og former osv. BIG har vist sig at være godt til netop det, og derfor vælger mange vuggestuer og børnehaver også BIG, ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Flytning med baby

Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...

Læs hele brevet og Helens svar


12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.

Slår hovedet ind i ting

Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Baby zoner ud

Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...

Læs hele brevet og Helens svar


16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.

Tumle med baby

Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...

Læs hele brevet og Helens svar


22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.

For hurtig motorisk

Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder


Annonce